Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní-otázky-Právo

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (289.37 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • působí navenek na FO a PO. Výkon státní správy je pro orgány státní správy činností hlavní

  • řídí se vnitřním organizačním řádem, statutem, stanovami a je organizačně oddělen

Jménem státní správy jednají a vystupují úřední osoby.

Znaky státní správy

  • znak podzákonný- činnost státní správy je vázána zákony a pří svém plnění a rozhodování nesmí překročit mez, kterou příslušný zákon a jiný obecně závazný právní předpis určuje a vymezuje

  • znak výkonný- činnost orgánu státní správy provádí a uvádí v praktické uplatnění zákony a jiné právní předpisy formami stanovenými právním řádem

  • znak nařizovací- činnost, která se projevuje vůči jejím adresátům. Nařizovací charakter státní správy se projevuje ve vrchnostenském přístupu vůči FO a PO

Akty zákonodárné moci

Znak výkonný, znak podzákonný

- státní správa → znak nařizovací→ adresáti činnosti státní správy

(str. 12)

Funkce veřejné správy jsou vyjádřením požadavků a potřeb jejího fungování. Veřejná správa plní především dvě základní funkce

  • funkce organizující- jejíž podstatou je pokud možno komplexní postižení procesů spočívajících v uspořádání subjektů a adresátů působení veřejné správy a vztahů mezi nimi

  • funkce mocenské ochrany- jejíž podstatou je poskytování této ochrany ze strany orgánů veřejné správy s cílem zajistit bezporuchový chod veřejné správy

Obě tyto funkce se vzájemně prolínají a doplňují. Dalšími funkcemi jsou plánovací, koordinační, kooperační, rozhodovací, kontrolní, apod.

Metody veřejné správy obecně představují způsoby působení, jimiž se realizují úkoly zprostředkované funkcemi veřejné správy. Metody můžeme dělit na:

  • metoda přesvědčovací- občané musí být přesvědčeni o nutnosti a prospěšnosti svého jednání v souladu s právem

  • metoda donucovací- uplatňuje se proti těm adresátům, u nichž došlo k selhání metody přesvědčovací nebo došlo již k porušení normy správního práva. Norma správního práva musí umožňovat použití donucovacích prostředků a faktické použití donucovacích prostředků je provedeno orgánem veřejné správy

  • administrativní metoda- vyznačuje se typickým ukládáním povinností orgány veřejné správy adresátům v daných správněprávních vztazích.

  • Ekonomické metody- metoda nepřímého působení

  • Organizační metody- zabezpečují uspořádanost vztahů jednak mezi subjekty veřejné správy navzájem a jednak mezi subjekty veřejné správy a adresáty jejich působení.

  • Metody prevence- předchází možnému porušování daných povinností a zamezení nežádoucích jednání a následků

c) Trestní řízení a jeho stadia

Trestním řízením se rozumí řízení podle tohoto zákona, trestním stíháním pak úsek řízení od zahájení trestního stíhání až do právní moci rozsudku, případně jiného rozhodnutí orgánu činného v trestním řízení ve věci samé a přípravným řízením úsek řízení podle tohoto zákona od sepsání záznamu o zahájení úkonů trestního řízení nebo provedení neodkladných a neopakovatelných úkonů, které mu bezprostředně předcházejí, a nebyly-li tyto úkony provedeny, od zahájení trestního stíhání do podání obžaloby, postoupení věci jinému orgánu nebo zastavení trestního stíhání, anebo do rozhodnutí či vzniku jiné skutečnosti, jež mají účinky zastavení trestního stíhání před podáním obžaloby, zahrnující objasňování a prověřování skutečností nasvědčujících tomu, že byl spáchán trestný čin, a vyšetřování.

Témata, do kterých materiál patří