Maturitní-otázky-Právo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jde o tyto druhy normativních aktů
Zákonodárné akty, tj. zákony včetně ústavních zákonů, popřípadě zákonná opatření Senátu. Zákonodárné akty jsou prvotní prameny práva
Normativní akty- druhotné prameny práva
Nařízení vlády- vydávané vládou
Právní předpisy- vydávané ministerstvy a jinými ústředními správními úřady a ČNB. Tyto právní předpisy se označují názvem vyhláška
Jde o tyto územní normativní akty orgánů samosprávy a státní správy
Obecně závazné vyhlášky kraje- vydává zastupitelstvo kraje, vyhlašují se ve Věstníku právních předpisů kraje
Obecně závazné vyhlášky obce- vydává obecní zastupitelstvo
Nařízení kraje- vydává rada kraje
Nařízení obce- vydává rada obce
Rozhodnutí ústavního soudu- jsou závazná pro všechny orgány a osoby
Z hlediska povahy rozhodnutí Ústavního soudu je nutno rozlišit
Nálezy-jimiž Ústavní soud rozhoduje o zrušení zákonů a jiných právních předpisů či jejich jednotlivých ustanovení pro rozpor s pramenem práva vyšší právní síly, mají vyšší právní sílu než zákon, vyhlašují se ve Sbírce zákonů
Ostatní nálezy (usnesení ústavního soudu)-obsahují v odůvodnění právní názor
b) Pojem přestupkového řízení, jeho subjekty a stadia
Přestupkové řízeníje zvláštním druhem správního řízení. U přestupku platí modifikované zásady správního řádu s odchylkami, které jsou výslovně uvedeny v přestupkovém zákoně.
Zásada presumpce neviny-pokud není pravomocným rozhodnutím vyslovena vina, musíme hledět na obžalovaného jako na nevinného
Zásada in dubio pro reo- při přestupkovém řízení se pochybnosti o spáchaném skutku vykládají ve prospěch obviněného
Zásada reformace in peius-změna sankce v odvolacím řízení k tíži obviněného, není možná.
Zásada obhajoby- obviněný má právo na vyjádření ke všem skutečnostem, které mu kladou za vinu
Zásada neveřejnosti- jednání před přestupkovými orgány je zásadně neveřejné
Zásada teritoriality- přestupek musí být spáchán na území ČR.
Subjekty přestupkového řízení
správní orgány: §§ 52,53,55
obecní úřady nebo zvláštní orgány obcí
orgány Policie ČR
jiné správní orgány, stanoví-li tak zvláštní zákon
účastníci: §72
obviněný z přestupku, §73
poškozený, pokud jde o projednávání náhrady majetkové škody způsobené přestupkem,
vlastník věci, která může být zabrána nebo byla zabrána, v části řízení týkající se zabrání věci,
navrhovatel, na jehož návrh bylo zahájeno řízení o přestupku
Přestupkové řízení má tyto stádia:
přípravné řízení
I. Instanční SŘ. (zahájení, ÚJ, Dokazování, zajišťovací prostředky)
II. Instanční SŘ. (v rámci řádných opravných prostředků)
Správní Exekuce (§11- Sankce: Pokuta, propadnutí věci)
Přípravné řízení
Účelem tohoto řízení je zjistit, zda jsou dány zákonné podmínky pro zahájení přestupkového řízení. Orgány policie v souvislosti s řízením o přestupcích jsou oprávněny požadovat potřebná vysvětlení od osoby, která může přispět k objasnění skutečností důležitých pro odhalení přestupku, obstarávají potřebné podklady, zejména spisy a jiné písemné materiály, zjišťují totožnost osob. Oznámení o přestupku musí být skončeno orgány Policie ČR do 30 dnů ode dne, kdy se o přestupku dozví.