21B - Duševní hygiena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• skálopevně se rozhodnout pro změnu k lepšímu • pozitivní přístup: Chci! Nikoli musím, či měla bych.
• 20 – 40 dní stačí na změnu mentálních návyků • nový směr a určitá omezení myšlení:
▪ vymazat ze slovníku „je to nemožné“
▪ vzpomínat na dobré a veselé zážitky, nevytahovat z paměti špatné a tíživé vzpomínky
▪ při přemýšlení nad současností se zaměřit na domov, příležitosti, pozitivní motivaci, rozhodnout se, využít
tyto příležitosti, ignorovat pochybnosti
▪ při přemýšlení o budoucnosti považovat všechny užitečné možnosti a výzvy za dosažitelné
1
21B
DUŠEVNÍ HYGIENA - PSYCHOHYGIENA
Duševní hygiena ve škole – prevence přetěžování žáků
1) pedagogové− žáky bychom neměli přetěžovat spoustou zkoušek a učením
− mezi 2. a 3. vyučovací hodinou by měly být zařazeny nejtěžší předměty
− správné rozvrstvení učiva vzhledem k věku a schopnostem žáků
− při ústním zkoušení by vyučující měli dávat žákovi zpětnou vazbu, neurážet ho a povzbudit ho
− dostatek přestávek pro žáky
− komunikovat se žáky
2) žák− dělat si rozumný plán práce a povinností − rozepsat si úkoly na příští týden
− splněný úkol si odškrtnout, tak se nedostane do časové tísně
− zbytečně neodkládat nepříjemné věci, ale řešit je hned
Syndrom vyhoření profesionálů
− jde o duševní stav, který se často objevuje u lidí, kteří pracují s dalšími lidmi
− jedná se o pracovní opotřebení, které se týká tzv. pomáhajících profesí (učitel, lékař, sociální pracovníci, …)
Symptomy− pocit tělesné a duševní únavy až vyčerpanosti − ztráta chuti do práce a všech činností
− negativismus, pesimismus
− klienti bývají vnímáni jako nepřátelé
Projevy− citová rovina: cítí, že ho nikdo neuznává, nervozita, podrážděnost, bezmoc
− duševní rovina: negativní postoj a pocit ve vztahu k žákům/klientům
− tělesná rovina: unavitelnost, náchylnost k nemocem, bolesti hlavy
− soc. rovina: jedinec ztrácí vztah k druhým, hl. ke klientům, žákům, omezuje s nimi kontakt, dělá jen to nejnutnější
Fáze
1. nadšení: pracovník má vysoké ideály, nadšení, chce pomáhat a přímo se „rozdat“
2. stagnace: ideály se z různých důvodů nedaří realizovat
3. frustrace: pracovník začíná vnímat klienty negativně, začíná se chovat neosobně, arogantně, nepřátelsky
4. apatie: začíná převažovat nevraživost v chování, jedinec uskutečňuje jen nejnutnější činn., bojkotuje jakékoli aktivity
5. syndrom vyhoření: pracovník není schopen zvládat své pracovní povinnosti, ale ani nemá sílu profesi změnit