Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Co je podstatou uceni a charakterizujte jeho jednotlive druhy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (43.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

b) vegetativně - fyziologickými reakcemi (slinění, zježení srsti)

Proto někdy tento druh učení někdy nazýváme učením emociálně vegetativním, příklad předzkouškou strach - tréma.

2) UČENÍ POKUSEM A OMYLEM (POSTUPNOU APROXIMACÍ)

Klasickým představitelem je E. L. Thorndike, který sledoval zvířata o něco usilující. Například kočka v kleci, kde je páčka k přísunu potravy. Kočka klec prozkoumává, činí pokusy a omyly, náhodně při tom zavadí o páčku. Naučila se instrumentálnímu chování = chování, které je nástrojem k dosažení cíle.

Zásada postupné aproximace - postupné směřování běžného chování ke konečnému cílovému chování.

B. F. Skinner vypracoval koncepci zevrubné reformy vyučování na základě programového učení. Programové učení je založeno na 4 hlavních principech:

1. Princip aktivní odpovědi: je založen na otázkách, na které aktivní žák odpovídá

2. Princip malých kroků: žák má postupovat plynule, krok za krokem

3. Princip průběžného zpevňování: odměňování žáka, chvála

4. Princip individuálního tempa: žák má postupovat rychlostí, která je mu vlastní

3) UČENÍ SENZOMOTORICKÉ (SMYSLOVĚ POHYBOVÉ)

Je to takové učení, díky kterému ovládáme úkony náročné na vnímání, pohyb a vzájemné propojení vjemů s pohyby. Na základě tohoto učení se dítě učí chodit, kreslit a psát. Senzomotorický základ mají i všechny druhy fyzické práce a sportovní činnosti. Toto učení probíhá i u zvířat (založeno na instinktu). Člověk se musí učit i vzpřímenou chůzi, jeho senzomotorické učení se opírá o lidské prostředky - slovní instrukce. Může probíhat spontánně, ale také uvědoměle. Učení senzomotorických dovedností se dělí do tří fází:

a) fáze počátečního seznamování - předvedení požadovaného úkonu, napodobení

b) fáze procvičování - cvičení, úkon se opakovaně provádí, rozložení na komponenty

c) fáze aplikace - využívání a zdokonalování

Při senzomotorickém učení je důležitá kontrola a sebekontrola - zpětná vazba. Na základě vhodně využívaného senzomotorického učení se formují kvality jako postřeh, obratnost, hbitost, pohotovost. Pozitivně ovlivňují tělesnou i duševní kondici.

4) UČENÍ VERBÁLNÍ (SLOVNÍ)

Je to činnost specificky lidská (výjimky primáti, delfíni). Při verbálním učení se člověk učí zvládat slova, vnímat jejich význam i funkci v procesu komunikace mezi lidmi. Učí se vnímat projev řeči a druhých a rozumět mu. Jazyková kompetence osobnosti = propojení porozumění řeči druhých a rozvinutí vlastního projevu srozumitelného druhým. Jazyk, řečová kompetence je důležitým prostředkem komunikace mezi lidmi, ale je i hlavním činitelem vývoje myšlení. B. Bernstein prokázal, že děti se učí zvládat svůj mateřský jazyk v jazykovém kódu:

a) rozvinutý jazykový kód (elaborovaný): jazyk je radostný projev, uchopení problému pomocí jazyka napomáhá úspěšnému zvládnutí v řeči vnitřní (samomluva, promýšlení) i řeči vnější (rozmluva s někým jiným).

Témata, do kterých materiál patří