Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Ostatní motorické dovednosti – postupný vývoj

  • 15-30 měsíců – naučí se chodit na nočník

  • Ovládá močový měchýř

  • Kope do míče

  • Skáče sounož

  • Umí házet míč

  • Leze samostatně po žebříku

  • Umí prolézat tunelem

  • Jezdí na tříkolce

  • Vývoj jemné motoriky

  • Manipulace s předměty – postupný vývoj

  • Staví věž z kostek

  • 12 měsíců – vhodí kuličku do lahvičky

  • 18 měsíců – vysype ji bez předvedení

  • 21 měsíců – staví vlak = kostky vodorovně vedle sebe

  • Rozepíná velké knoflíky

  • Spontánně čmárá

  • Napodobí kresbu čáry

  • 36 měsíců – napodobí kresbu křížku

  • Ostatní dovednosti – postupný vývoj

  • Otevírá dveře klikou

  • Může se projevit dominantní ruka (levák/pravák)

  • Umí se umýt, vyčistit si zuby

  • Uloží hračky na určené místo

  • Otevře šuplík

  • Obrací stránky knihy (nejprve několik najednou, pak jednotlivě)

  • Vývoj kresby

  • Dětská kresba může sloužit jako diagnostický prvek normálního vývoje dítěte

  • Vývoj kresby je podmíněn rozvojem jemné motoriky ruky a koordinací činnosti ruky a očí

  • Období skvrn = dítě při kresbě dělá pouze skvrny (kolem 1. roku)

  • Stádium čmáranic = dítě experimentuje s pohyby ruky nebo kreslícího prostředku (čmárá

všemi směry aniž by zvedlo tužku)

  • Stadium čárání = dítě kreslí obrázek s nějakým záměrem (ve 2.-3. letech)

Kognitivní vývoj
  • Pozornost

  • Při soustředění převládá bezděčnost a těkavost

  • Délu pozornosti postupně ovlivňuje i vnitřní záměr dítěte

  • Paměť

  • Má stále mimovolní charakter, dítě si rychle zapamatuje to, co upoutá jeho pozornost

  • 2. až 3. leté dítě dosud neumí zařadit své vzpomínky v čase

  • dlouho si však pamatuje příjemné i nepříjemné prožitky, které mohou významně ovlivnit jeho citové stavy a postoje

  • při častém opakování si dítě zapamatuje jednoduchou říkanku

  • Myšlení

  • Okolo 2. roku – ukončený vývoj tzv. senzomotorické inteligence -> rozvoj symbolického a

předpojmového myšlení

  • Dokáže myslet v představách -> dokáže si vytvořit vnitřní obraz nějakého předmětu, osoby či děje, který je odlišný od toho, co dítě právě vnímá

  • Učení

  • Probíhá na základě napodobování chování a jednání, které dítě vidí ve svém okolí

  • Umožňuje mu adaptaci a orientaci v prostředí

  • Orientace v čase

  • Dítě se soustředí na poměrně omezený časový úsek přítomnosti

  • Minulost ani budoucnost nemá pro něj význam

  • Nerozumí ani pojmům

  • Orientace v prostoru

  • Pokračuje rozlišením polohy nahoře a dole

  • Učí se odhalovat i vztahy velikostí, ale odhad je stále nepřesný

  • Orientace v množství

  • Po 2. roce – chápe pojem počtu

  • Potřebuje k tomu schopnost užívat znaky – slova a číslice

  • Vývoj řeči a komunikace

  • Slovník

  • 12 měsíců: 5-6 slov

  • 18 měsíců: 20-30 slov

  • 24 měsíců: 200-300 slov

  • 36 měsíců: 700-900 slov

  • Věty

  • 18 měsíců: spontánně kombinuje 2-3 slova

  • 24 měsíců: tvoří 3-4 slovné věty

  • 30 měsíců: věty z 8-9 slov

  • 36 měsíců: užívá souvětí

Témata, do kterých materiál patří