Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ostatní motorické dovednosti – postupný vývoj
15-30 měsíců – naučí se chodit na nočník
Ovládá močový měchýř
Kope do míče
Skáče sounož
Umí házet míč
Leze samostatně po žebříku
Umí prolézat tunelem
Jezdí na tříkolce
Vývoj jemné motoriky
Manipulace s předměty – postupný vývoj
Staví věž z kostek
12 měsíců – vhodí kuličku do lahvičky
18 měsíců – vysype ji bez předvedení
21 měsíců – staví vlak = kostky vodorovně vedle sebe
Rozepíná velké knoflíky
Spontánně čmárá
Napodobí kresbu čáry
36 měsíců – napodobí kresbu křížku
Ostatní dovednosti – postupný vývoj
Otevírá dveře klikou
Může se projevit dominantní ruka (levák/pravák)
Umí se umýt, vyčistit si zuby
Uloží hračky na určené místo
Otevře šuplík
Obrací stránky knihy (nejprve několik najednou, pak jednotlivě)
Vývoj kresby
Dětská kresba může sloužit jako diagnostický prvek normálního vývoje dítěte
Vývoj kresby je podmíněn rozvojem jemné motoriky ruky a koordinací činnosti ruky a očí
Období skvrn = dítě při kresbě dělá pouze skvrny (kolem 1. roku)
Stádium čmáranic = dítě experimentuje s pohyby ruky nebo kreslícího prostředku (čmárá
všemi směry aniž by zvedlo tužku)
Stadium čárání = dítě kreslí obrázek s nějakým záměrem (ve 2.-3. letech)
Kognitivní vývoj
Pozornost
Při soustředění převládá bezděčnost a těkavost
Délu pozornosti postupně ovlivňuje i vnitřní záměr dítěte
Paměť
Má stále mimovolní charakter, dítě si rychle zapamatuje to, co upoutá jeho pozornost
2. až 3. leté dítě dosud neumí zařadit své vzpomínky v čase
dlouho si však pamatuje příjemné i nepříjemné prožitky, které mohou významně ovlivnit jeho citové stavy a postoje
při častém opakování si dítě zapamatuje jednoduchou říkanku
Myšlení
Okolo 2. roku – ukončený vývoj tzv. senzomotorické inteligence -> rozvoj symbolického a
předpojmového myšlení
Dokáže myslet v představách -> dokáže si vytvořit vnitřní obraz nějakého předmětu, osoby či děje, který je odlišný od toho, co dítě právě vnímá
Učení
Probíhá na základě napodobování chování a jednání, které dítě vidí ve svém okolí
Umožňuje mu adaptaci a orientaci v prostředí
Orientace v čase
Dítě se soustředí na poměrně omezený časový úsek přítomnosti
Minulost ani budoucnost nemá pro něj význam
Nerozumí ani pojmům
Orientace v prostoru
Pokračuje rozlišením polohy nahoře a dole
Učí se odhalovat i vztahy velikostí, ale odhad je stále nepřesný
Orientace v množství
Po 2. roce – chápe pojem počtu
Potřebuje k tomu schopnost užívat znaky – slova a číslice
Vývoj řeči a komunikace
Slovník
12 měsíců: 5-6 slov
18 měsíců: 20-30 slov
24 měsíců: 200-300 slov
36 měsíců: 700-900 slov
Věty
18 měsíců: spontánně kombinuje 2-3 slova
24 měsíců: tvoří 3-4 slovné věty
30 měsíců: věty z 8-9 slov
36 měsíců: užívá souvětí