Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kognitivní vývoj
Intenzivně vnímá, snaží se poznávat své okolí a komunikovat s ním
Zrak
Pro kojence nejvýznamnější prostředek orientace
Na začátku se dítě krátce zahledí do očí přibližující se osoby
Ve 2. měsíci – reaguje na viděné předměty
Od 3. měsíce – sleduje souvisle pohybující se předmět očima i hlavou
Od 4. měsíce – plně vyvinuto barevné vidění
Od 9. měsíce – má dítě trojrozměrné vidění
Sluch
Od 2. měsíce – zvuk hledá očima
Od 5. měsíce – přesně lokalizuje zdroj zvuku a otáčí za ním hlavu
Od 6. měsíce – zachytí zvuk ze vzdálenějších míst a reaguje na něj (dítě lépe reaguje na tóny vysoké než na hluboké)
Pozornost
Projevuje se nejprve soustředěním na sluchové a zrakové podněty
Základem je vrozený orientačně-pátrací reflex
Paměť
Zahrnuje jen velmi malý okruh jevů a má charakter znovupoznání
Po 2. měsíci – začíná poznávat obličej a hlas své matky
Od 4. měsíce – dítě fixuje i další, zejména pokud jsou spojeny se známými prožitky (např. koupání, kočárek…)
Myšlenkové operace
Jsou vázány na skutečně prováděnou činnost, na přímé vnímání a na vlastní pohyby
Hovoříme o senzomotorické inteligenci
Řeč
Je ovlivňována vývojem senzomotorického vnímání
Vlastnímu vývoji řeči předchází období přípravné = období předřečových stadií
Nejprve probíhá komunikace neverbálními projevy (výraz obličeje) a předverbálními projevy (křik)
Některé projevy tzv. slabičného žvatlání mohou připomínat smysluplná slova, jiná jsou neprůkazně nesmyslná
Dítě si žvatláním cvičí mluvidla a dává najevo svou přítomnost
Od 1. měsíce – dítě brouká
Od 6. měsíce – žvatlá, začíná chápat význam slov
Mezi 7. a 8. měsícem – hovoříme o napodobování žvatlání
Okolo 12. měsíců – první smysluplné slovo – slovo, o kterém ví, co znamená
Socializace
Nejvýznamnější vývojový úsek
Spokojenost kojence a uspokojování jeho tělesných i psychických potřeb je závislé na výživě, normální funkci zažívání a na rodinném prostředí
Kojenec velmi citlivě reaguje na duševní rozpoložení matky -> nestabilita/neklid -> neurotické chování (= mrzutost), odmítání jídla, nechutenství
Reakce matky na projevy dítěte informují dítě o jeho hodnotě a významu a stávají se základem pro jeho sebepojetí
Mezi 7. a 9. měsícem vzniká separační úzkost
= reakce dítěte na odloučení od pečující osoby, nebo na pobyt v neznámém prostředí
Normální vývojová reakce, která postupně vymizí při láskyplném přístupu k dítěti
V rámci socializace se také uplatňuje učení vtisknutím = rodičovský vtisk – imprinting
= následování rodičovského chování ve velmi raných vývojových stádiích
Zážitky s matkou zůstanou v dítěti vtištěny, vpečetěny a ovlivňují jeho chování