Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kognitivní vývoj
  • Intenzivně vnímá, snaží se poznávat své okolí a komunikovat s ním

  • Zrak

  • Pro kojence nejvýznamnější prostředek orientace

  • Na začátku se dítě krátce zahledí do očí přibližující se osoby

  • Ve 2. měsíci – reaguje na viděné předměty

  • Od 3. měsíce – sleduje souvisle pohybující se předmět očima i hlavou

  • Od 4. měsíce – plně vyvinuto barevné vidění

  • Od 9. měsíce – má dítě trojrozměrné vidění

  • Sluch

  • Od 2. měsíce – zvuk hledá očima

  • Od 5. měsíce – přesně lokalizuje zdroj zvuku a otáčí za ním hlavu

  • Od 6. měsíce – zachytí zvuk ze vzdálenějších míst a reaguje na něj (dítě lépe reaguje na tóny vysoké než na hluboké)

  • Pozornost

  • Projevuje se nejprve soustředěním na sluchové a zrakové podněty

  • Základem je vrozený orientačně-pátrací reflex

  • Paměť

  • Zahrnuje jen velmi malý okruh jevů a má charakter znovupoznání

  • Po 2. měsíci – začíná poznávat obličej a hlas své matky

  • Od 4. měsíce – dítě fixuje i další, zejména pokud jsou spojeny se známými prožitky (např. koupání, kočárek…)

  • Myšlenkové operace

  • Jsou vázány na skutečně prováděnou činnost, na přímé vnímání a na vlastní pohyby

  • Hovoříme o senzomotorické inteligenci

  • Řeč

  • Je ovlivňována vývojem senzomotorického vnímání

  • Vlastnímu vývoji řeči předchází období přípravné = období předřečových stadií

  • Nejprve probíhá komunikace neverbálními projevy (výraz obličeje) a předverbálními projevy (křik)

  • Některé projevy tzv. slabičného žvatlání mohou připomínat smysluplná slova, jiná jsou neprůkazně nesmyslná

  • Dítě si žvatláním cvičí mluvidla a dává najevo svou přítomnost

  • Od 1. měsíce – dítě brouká

  • Od 6. měsíce – žvatlá, začíná chápat význam slov

  • Mezi 7. a 8. měsícem – hovoříme o napodobování žvatlání

  • Okolo 12. měsíců – první smysluplné slovo – slovo, o kterém ví, co znamená

Socializace
  • Nejvýznamnější vývojový úsek

  • Spokojenost kojence a uspokojování jeho tělesných i psychických potřeb je závislé na výživě, normální funkci zažívání a na rodinném prostředí

  • Kojenec velmi citlivě reaguje na duševní rozpoložení matky -> nestabilita/neklid -> neurotické chování (= mrzutost), odmítání jídla, nechutenství

  • Reakce matky na projevy dítěte informují dítě o jeho hodnotě a významu a stávají se základem pro jeho sebepojetí

  • Mezi 7. a 9. měsícem vzniká separační úzkost

= reakce dítěte na odloučení od pečující osoby, nebo na pobyt v neznámém prostředí

  • Normální vývojová reakce, která postupně vymizí při láskyplném přístupu k dítěti

  • V rámci socializace se také uplatňuje učení vtisknutím = rodičovský vtisk – imprinting

= následování rodičovského chování ve velmi raných vývojových stádiích

  • Zážitky s matkou zůstanou v dítěti vtištěny, vpečetěny a ovlivňují jeho chování

Témata, do kterých materiál patří