Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Není vhodné dítě nutit do dominance jedné ruky

  • Vývoj kresby

  • Stadium čárání přechází do stadia hlavonožců/univerzálních postav

  • Postava je znázorněna kolečkem (hlava i trup), dvě čáry nahoře i dole (končetiny), v kolečku oči, pusa, nos i pupek

  • Kolem 6 roku je postava úplná

  • Stadium intelektuální naivizmus = dítě kreslí to, co ví a zná, ne to, co vidí

  • Od 7 let – vizuální realizmus = dítě kreslí to co vidí

  • Konečný stadium – zobrazování v prostoru

  • Zdokonalování pohybových schopností a obratnosti umožňuje dítěti, aby se naučilo samo oblékat…

  • Tímto se pěstuje smysl pro povinnost, který se v tomto období začíná utvářet

Kognitivní vývoj
  • Pozornost

  • Stále bezděčný charakter, je nestálá

  • Pozornost upoutají jen silné a pro dítě atraktivní podněty

  • Dítě je málo schopné pozornost přenášet a rozdělovat

  • Je schopné se plně koncentrovat na zajímavou činnost

  • Utváří a rozvíjí se úmyslná pozornost

  • Paměť

  • Prudce se vyvíjí a vyznačuje se velkou plastičností

  • Paměť má převážně bezděčný ráz, dítě nemá snahu si něco cílevědomě zapamatovat

  • Ke konci období se začíná formovat úmyslná paměť

  • Intenzivně se rozvíjí i trvalost paměti – dlouhodobá paměť

  • Čtyřleté dítě znovu pozná osobu i po uplynutí jednoho roku

  • Myšlení

  • Okolo 4. roku ze symbolického se stává názorové, intuitivní myšlení

  • Začíná uvažovat v celostních pojmech, které vznikají na základě vystižených základních a podstatných podobností předmětů a jevů

  • Myšlení ještě není skutečně logické, některé závěry jsou zcela závislé na jeho názoru, na tom, co dítě vnímalo, co si představovalo

  • Myšlení má určité charakteristické rysy:

  • Egocentrismus

  • Myšlení dítěte je ovlivněno jen jeho nazíráním na okolní svět

  • Nechápe, že lidi mohou mít odlišný názor

  • Magičnost

  • Dítě si běžně mění skutečnost podle svého přání

  • Předškolák má pocit, že on sám je iniciátorem spousty jevů

  • Absolutismus

  • Dítě je přesvědčeno, že každé poznání musí mít defektivní a jednoznačnou platnost – dítě se dozví, že pes v tlamě nosí noviny, tak

předpokládá, že to dělají všichni psi

  • Fenomenizmus

  • Dítě má zafixovanou nějakou zjevnou podobu světa a tu není schopno ve svých úvahách opustit -> svět je pro něj takový, jak vypadá

  • S těmito rysy souvisí tzv. morální realizmus = dítě vidí svět ,,černobílý“ (dobrý – zlý)

  • Myšlení je ovlivněno představivostí a fantazií

  • Fantazie – má harmonizující význam, je nezbytná pro citovou a rozumovou

Rovnováhu

  • Animizmem – víra v duchy, nadpřirozeno

  • Antropomorfizmus = polidšťování předmětů a jevů kolem sebe

  • Konfabulace = dítě věří svým, pro dospělého člověka nereálným myšlenkám

  • Vývoj řeči

  • Řeč se stále zdokonaluje

  • Je to věk otázek -> dítě se pořád ptá ,,proč“

  • Výslovnost okolo 3. roka je stále nedokonalá

Témata, do kterých materiál patří