Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nastává stadium logických pojmů – označení spojená s konkrétními jevy se pomocí abstrakce stávají všeobecným pojmem
Na přelomu 3.-4- roku – vyjadřuje svoje myšlenky obsahově i formálně s dostatečnou přesností
Dochází k intelektualizaci řeči = rozšiřování slovní zásoby
Ve 4. letech – slovní zásoba 1500 slov
V 6. letech – 2500-3000 slov
neologizmy = vytváření vlastních pojmenování věcí, jevů a předmětů
Egocentrická řeč = dva monology předškoláků
Roste zájem o mluvenou řeč
Dítě vydrží naslouchat pohádkám a příběhům
Je schopno se naučit říkanku, básničku
Citový vývoj, socializace
Dítě je ještě impulzivní a citově labilní
Ustupuje cit strachu – zvyšuje se cit zlosti a hněvu (-> z obranných reakcí se stávají útočné)
Začínají se vyvíjet vyšší city
Zůstává nejvýznamnějším sociálním prostředím rodina
Dítě si osvojuje:
Základní normy chování
Postupně se s nimi ztotožňuje
Dítě uznává taková pravidla chování, jaké mu prezentují uznávané autority
Přijetí sociálních rolí
Nejdůležitější z hlediska rolového chování je identifikace s mužskou či ženskou rolí (sexuální identifikace)
Dítě si osvojuje vzory mužského či ženského chování podle vzoru rodičů
Sociální kontroly a hodnotové orientace
Svědomí, které úzce souvisí s vědomím
Dítě si je dobře vědomo, co je jeho povinností, co může a co nesmí dělat a proč
Co je a není špatné určuje autorita (rodiče, prarodiče…)
Vývoj svědomí je založen především na vřelém, uspokojivém vztahu dítěte k rodičům
Svědomí je realistické – přečinem je pouze dokonaný čin
Pohnutka činu ještě nemá pro dítě význam – dítě nerozlišuje, zda hračku rozbilo
náhodou nebo schválně
Zlomový období socializace = nástup do kolektivního zařízení (mateřská škola)
Při prvních návštěvách přichází separační úzkost – pouze vhodná spolupráce mezi rodinou a
školou může pomoci dítěti úzkost překonat
V mateřské škole začínají nabývat nové kvalitní vztahy s vrstevníky
Děti se o sebe vzájemně živě zajímají, komunikují spolu…
Přátelství v tomto období jsou mělká a trvají jen krátce – přesto jsou důležitá
Dítě v mateřské škole má možnost ověřit si své zkušenosti, rozvíjet komunikaci a společně si hrát
Hra, sociální aktivizace
Hra má nezastupitelnou úlohu v socializačním procesu
Dítě plně využívá všech možností a druhů her
Předškolák si hraje intenzivně, vážně a vášnivě
Dokáže se do hry natolik zabrat, že zapomene na čas (zapomene si včas dojít na záchod)
Není vhodné dětem hračky zakazovat
Novým jevem při hře je ,,imaginární společník“ – tento jev je přirozený, někdy může znamenat nedostatek dětské společnosti
Děti hrají hry:
Pohybové
Běhání, skákání, hra s míčem…
Děti jsou schopny začít hrát jednoduchou sportovní hru s pravidly