Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Nastává stadium logických pojmů – označení spojená s konkrétními jevy se pomocí abstrakce stávají všeobecným pojmem

  • Na přelomu 3.-4- roku – vyjadřuje svoje myšlenky obsahově i formálně s dostatečnou přesností

  • Dochází k intelektualizaci řeči = rozšiřování slovní zásoby

  • Ve 4. letech – slovní zásoba 1500 slov

  • V 6. letech – 2500-3000 slov

  • neologizmy = vytváření vlastních pojmenování věcí, jevů a předmětů

  • Egocentrická řeč = dva monology předškoláků

  • Roste zájem o mluvenou řeč

  • Dítě vydrží naslouchat pohádkám a příběhům

  • Je schopno se naučit říkanku, básničku

Citový vývoj, socializace
  • Dítě je ještě impulzivní a citově labilní

  • Ustupuje cit strachu – zvyšuje se cit zlosti a hněvu (-> z obranných reakcí se stávají útočné)

  • Začínají se vyvíjet vyšší city

  • Zůstává nejvýznamnějším sociálním prostředím rodina

  • Dítě si osvojuje:

  • Základní normy chování

  • Postupně se s nimi ztotožňuje

  • Dítě uznává taková pravidla chování, jaké mu prezentují uznávané autority

  • Přijetí sociálních rolí

  • Nejdůležitější z hlediska rolového chování je identifikace s mužskou či ženskou rolí (sexuální identifikace)

  • Dítě si osvojuje vzory mužského či ženského chování podle vzoru rodičů

  • Sociální kontroly a hodnotové orientace

  • Svědomí, které úzce souvisí s vědomím

  • Dítě si je dobře vědomo, co je jeho povinností, co může a co nesmí dělat a proč

  • Co je a není špatné určuje autorita (rodiče, prarodiče…)

  • Vývoj svědomí je založen především na vřelém, uspokojivém vztahu dítěte k rodičům

  • Svědomí je realistické – přečinem je pouze dokonaný čin

  • Pohnutka činu ještě nemá pro dítě význam – dítě nerozlišuje, zda hračku rozbilo

náhodou nebo schválně

  • Zlomový období socializace = nástup do kolektivního zařízení (mateřská škola)

  • Při prvních návštěvách přichází separační úzkost – pouze vhodná spolupráce mezi rodinou a

školou může pomoci dítěti úzkost překonat

  • V mateřské škole začínají nabývat nové kvalitní vztahy s vrstevníky

  • Děti se o sebe vzájemně živě zajímají, komunikují spolu…

  • Přátelství v tomto období jsou mělká a trvají jen krátce – přesto jsou důležitá

  • Dítě v mateřské škole má možnost ověřit si své zkušenosti, rozvíjet komunikaci a společně si hrát

Hra, sociální aktivizace
  • Hra má nezastupitelnou úlohu v socializačním procesu

  • Dítě plně využívá všech možností a druhů her

  • Předškolák si hraje intenzivně, vážně a vášnivě

  • Dokáže se do hry natolik zabrat, že zapomene na čas (zapomene si včas dojít na záchod)

  • Není vhodné dětem hračky zakazovat

  • Novým jevem při hře je ,,imaginární společník“ – tento jev je přirozený, někdy může znamenat nedostatek dětské společnosti

  • Děti hrají hry:

  • Pohybové

  • Běhání, skákání, hra s míčem…

  • Děti jsou schopny začít hrát jednoduchou sportovní hru s pravidly

Témata, do kterých materiál patří