Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Gramatika
24 měsíců: užívá osobních zájmen – já, ty, on, mě
24-30 měsíců: užívá minulého času a množného čísla, leckdy nesprávně
Porozumění
13-18 měsíců: přinese na pokyn předmět z jiné místnosti, plní slovní pokyny
24 měsíců: vyplní i čtyři pokyny
21-24 měsíců: rozumí názvům většiny běžných předmětů, na pokyny ukazuje
části těla, rozumí 2-3 předložkám (za, pod, vedle, mezi)
30-36 měsíců: chápe pojmy malý – velký, nahoru – dolů, hlasitě – tiše
Citový vývoj, socializace
Dobře rozvinuta škála emocí
Výrazně lze pozorovat projevy žárlivosti, ale také empatie a náklonnosti k mladším dětem
Má svou oblíbenou hračku, má vybudovaný vztah k vlastním předmětům denní potřeby
Stále je nejdůležitější vztah k rodičům, zejména matce
Buduje svou roli v rodině
Přetrvává separační úzkost
Kolem 2 roku začíná navazovat vztahy k druhým dětem
Nejprve se jedná jen o krátké výměny pozornosti
Kolem 3 let si spolu děti začínají hrát a soupeřit
Ke konci batolecího období si dítě začíná uvědomovat, že je osobnost, a má tendenci si ověřovat, kam až jeho samostatnost sahá
Období vzdoru
Toto období mívá různě dlouhý a různě dramatický průběh
Dítě objevuje vlastní JÁ
Hra, sociální aktivizace
Rozvíjí se hra funkční (manipulace s hračkou) a konstrukční (vyrábění)
Na začátku dítě zkoumá třetí rozměr a volný pád – vyhazuje věci z postýlky a sleduje jejich pohyb
Velmi důležité pro další rozvoj myšlení a matematických schopností jsou stavebnice
Stavění kostek:
Nejprve staví kostky na sebe – komín
Potom vodorovně vedle sebe – vláček
Naučí se ohraničit prostor – staví ohrádku (předškolní věk)
Naučí se překlenout prostor – mosty, garáž (předškolní věk)
Ve 2 letech – batolata si hrají vedle sebe
Od 3 roku – začínají spolupracovat
Ve 3 roce – začínají se objevovat zárodky hry tematické (např. krmení panenky)
Velmi oblíbená hra – pohybová (rozvíjí motoriku a tělesnou koordinaci) – ještě není kolektivní charakter
Předškolní období
Trvá od 3 do 6-7 let
Konec období je určen dobou nástupu do povinné školní docházky
Tento nástup je ovlivněn celkovou zralostí dítěte
Somatický vývoj
Vyroste o 5-6 cm za rok
Na začátku období přetrvávají ještě ve stavbě těla disproporce (delší trup) – postupně se stavba těla zeštíhluje
Hlava se v poměru k tělu zmenšuje
Postupuje osifikace (kostnatění) zápěstních kůstek -> zdokonalování schopností jemných
pohybů prstů
Mozek dítěte má hmotnost 90% hmotnosti mozku dospělého
Celkově se zlepšuje koordinace pohybů
Běhá bez obtíží po všech typech terénu, umí chodit pozpátku, tancovat…
Je hbité, pružné, pohyby mají eleganci – dobře udrží rovnováhu
Přetrvává ambidextrie – nevyhraněná lateralita
= některé děti dělají činnosti oběma rukama najednou, nebo dominanci střídají