Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (40.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Gramatika

  • 24 měsíců: užívá osobních zájmen – já, ty, on, mě

  • 24-30 měsíců: užívá minulého času a množného čísla, leckdy nesprávně

  • Porozumění

  • 13-18 měsíců: přinese na pokyn předmět z jiné místnosti, plní slovní pokyny

  • 24 měsíců: vyplní i čtyři pokyny

  • 21-24 měsíců: rozumí názvům většiny běžných předmětů, na pokyny ukazuje

části těla, rozumí 2-3 předložkám (za, pod, vedle, mezi)

  • 30-36 měsíců: chápe pojmy malý – velký, nahoru – dolů, hlasitě – tiše

Citový vývoj, socializace
  • Dobře rozvinuta škála emocí

  • Výrazně lze pozorovat projevy žárlivosti, ale také empatie a náklonnosti k mladším dětem

  • Má svou oblíbenou hračku, má vybudovaný vztah k vlastním předmětům denní potřeby

  • Stále je nejdůležitější vztah k rodičům, zejména matce

  • Buduje svou roli v rodině

  • Přetrvává separační úzkost

  • Kolem 2 roku začíná navazovat vztahy k druhým dětem

  • Nejprve se jedná jen o krátké výměny pozornosti

  • Kolem 3 let si spolu děti začínají hrát a soupeřit

  • Ke konci batolecího období si dítě začíná uvědomovat, že je osobnost, a má tendenci si ověřovat, kam až jeho samostatnost sahá

  • Období vzdoru

  • Toto období mívá různě dlouhý a různě dramatický průběh

  • Dítě objevuje vlastní JÁ

Hra, sociální aktivizace
  • Rozvíjí se hra funkční (manipulace s hračkou) a konstrukční (vyrábění)

  • Na začátku dítě zkoumá třetí rozměr a volný pád – vyhazuje věci z postýlky a sleduje jejich pohyb

  • Velmi důležité pro další rozvoj myšlení a matematických schopností jsou stavebnice

  • Stavění kostek:

  • Nejprve staví kostky na sebe – komín

  • Potom vodorovně vedle sebe – vláček

  • Naučí se ohraničit prostor – staví ohrádku (předškolní věk)

  • Naučí se překlenout prostor – mosty, garáž (předškolní věk)

  • Ve 2 letech – batolata si hrají vedle sebe

  • Od 3 roku – začínají spolupracovat

  • Ve 3 roce – začínají se objevovat zárodky hry tematické (např. krmení panenky)

  • Velmi oblíbená hra – pohybová (rozvíjí motoriku a tělesnou koordinaci) – ještě není kolektivní charakter

Předškolní období

  • Trvá od 3 do 6-7 let

  • Konec období je určen dobou nástupu do povinné školní docházky

  • Tento nástup je ovlivněn celkovou zralostí dítěte

Somatický vývoj
  • Vyroste o 5-6 cm za rok

  • Na začátku období přetrvávají ještě ve stavbě těla disproporce (delší trup) – postupně se stavba těla zeštíhluje

  • Hlava se v poměru k tělu zmenšuje

  • Postupuje osifikace (kostnatění) zápěstních kůstek -> zdokonalování schopností jemných

pohybů prstů

  • Mozek dítěte má hmotnost 90% hmotnosti mozku dospělého

  • Celkově se zlepšuje koordinace pohybů

  • Běhá bez obtíží po všech typech terénu, umí chodit pozpátku, tancovat…

  • Je hbité, pružné, pohyby mají eleganci – dobře udrží rovnováhu

  • Přetrvává ambidextrie – nevyhraněná lateralita

= některé děti dělají činnosti oběma rukama najednou, nebo dominanci střídají

Témata, do kterých materiál patří