Maturitní otázka - Charakteristika kojeneckého, batolícího období a předškolního věku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Konstrukční
Děti na písku staví společná města
Je schopen vyrobit jednoduchý dárek výtvarnou metodou
Rolové hry
Mají veliký význam při zkoušení různých forem sociálního chování
Umožňuje dítěti poznat jeho náročnost a jedinečnost
Didaktická hra
Tuto hru vedou vychovatelé
Na didaktickou hru, které se také někdy říká výchovné zaměstnání, je potřeba se dobře připravit
Příprava didaktické hry:
Určení věkové kategorie dítěte
Od tohoto se odvíjí cíl, zaměření a výběr hry
Musíme dobře znát schopnosti a dovednosti dítěte, abychom mu nenabídli příliš náročnou činnost a tím ho nedemotivovali
Při nenáročné činnosti nedojde k rozvoji
Určení počtu dětí
Je dobré provádět v počtu maximálně 5 dětí
Při hře náročnější na vedení a bezpečnost je dobrý počet dětí 1-3
Výběr oblasti rozvoje
Oblasti rozvoje dělíme podle jednotlivých výchov – pracovní, rozumová, pohybová/tělesná, výtvarná, hudební, etická, estetická
Prostor
Je důležitý pro zdárný průběh akce
Prostředí musí být hygienické a bezpečné
Musí být také vhodné prostorově a vybavením
Cíl hry
Čeho chceme dosáhnout (např. naučit dítě rozlišovat tvary, namalovat obrázek pro kamaráda…)
Obsah hry
Co vlastně budeme dělat (kreslit vajíčka, stavět sněhuláka…)
Pomůcky
Co budeme potřebovat (hudební nástroje, sportovní náčiní, pastelky a čtvrtky, obrázky zvířat…)
Metodický postup
Jak dítě během didaktické hry povedeme, jak jej budeme motivovat, jak dítě na závěr oceníme
Zhodnocení
Školní zralost
Předškolní období končí nástupem dítěte k povinné školní docházce
Rok před nástupem do školy je vhodné, aby dítě navštěvovalo mateřskou školu a adaptovalo se tak na skupinu dětí a výchovný řád
Šestý rok život -> dítě jde k zápisu na základní školu
Školní odkad = odkad dítěte o 1 rok před nástupem do školy
Vyšetření školní zralosti = vyšetření, které dítě absolvuje v PPP a u dětského lékaře
Vývojová úroveň dítěte je hodnocena ze 3 hledisek:
Tělesná zralost
Posuzována je výška a hmotnost:
Dívky – průměrná výška 105-115 cm, hmotnost 19-23 kg
Chlapci – průměrná výška 110-118 cm, hmotnost 17-22 kg
Počátek výměny chrupu
Kognitivní zralost
Duševní vyspělost se týká poznávacích procesů
Zjišťuje se úroveň pozornosti, paměti, vnímání, čití, myšlení, rozvoje řeči, porozumění
Emoční, motivační a sociální zralost
Spočívá v dosažení určité citové stability
Jde zejména o nepodléhání impulzům, nevyžadování pozornosti jen pro sebe, ale také o odolnost vůči frustraci (odloučení od matky)
Jiráskův test = modifikace k zhodnocení posuzování zralosti dítěte
Test je tvořen 3 úlohami, které zjišťují vyspělost jemné motoriky a schopnosti vizuo-motorické koordinace
Provedení všech 3 úkolů trvá cca 15 až 20 minut: