Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 12

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Školní nároky jsou jiné v klasické škole a jiné v alternativní škole. Mezi alternativní školy patří například školy waldorfské a školy Marie Montesoriové .Tyto instituce propagují školu hrou a tvůrčí činnost učitele i dětí .Vyučuje se zde modulovým systémem, ve kterém se integrují jednotlivé předměty.

12. Starší školní věk

Starší školní věk

Je to období od 11 až 12 let do 14 až 15 let, čili je to období druhého stupně ve škole, období povinné školní docházky. Má dvě etapy:

• Prepuberta- začíná prvními známkami pohlavního dospívání, končí nástupem menarché (11-13 let) u děvčat a nástupem poluce u chlapců (13-15 let)

• Vlastní puberta - trvá do dosažení reprodukční schopnosti (12 -15 let)

Během období dochází k sekundární akceleraci- první známky dospívání se objevují dříve než v minulých letech, ale oddaluje se nástup plné dospělosti , mladí lidé déle studují , později se stěhují od rodičů a později zakládají vlastní rodiny.

Dospívání se vyznačuje zvláštními znaky, kam patří odlišné vyjadřování (časté jsou vulgarismy), dospívající volí pro odlišení jiné oblečení a úpravu zevnějšku (upozorňují na sebe), velký vliv mají neformální skupiny a vrstevníci (v kladném i záporném smyslu).

Vývoj motoriky zaznamenává velký rozvoj, síla, hbitost a rychlost dosahují vrcholu. Roste slovní zásoba, pokud má jedinec literární talent, objevuje se nejčastěji v období staršího školního věku. V tomto věku se také prohlubují zájmy, především o sport, četbu, hudbu a kreslení.

Kognitivní vývoj

Myšlení je formálně abstraktní, pro období jsou typické častější mravní soudy, velká kritičnost, nespokojenost. Děti v tomto věku projevují velmi vehementně zklamání. Dochází k postupné emancipaci od rodiny. Je nebezpečí, že dítě může lásku k rodičům obrátit v nenávist a úctu v pohrdání . Na mínění a soudy jedince mají velký vliv jeho vrstevníci (kladný i záporný).

Vývojové problémy dospívajících:

Dochází k mnoha rozporům, například k rozporu mezi fyzickou a sociální zralostí, k rozporu mezi rolí a statusem, k rozporu mezi hodnotami starší a mladé generace a k rozporu mezi hodnotami rodiny a vnější společnosti.

Blíže je toto popsáno v následujícím modulu: Puberta.

Témata, do kterých materiál patří