Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 12

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (96.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Emoční vývoj, socializace a chování rodičů k dítěti v mladším školním věku

Emoční vývoj a socializace.

Vstupem dítěte do školy začíná jeho začlenění do společnosti. Ve škole získává dítě postavení, které může být vedoucí, dominantní nebo naopak podřízené, kdy se rádo dá vést. Mezi dětmi a později i mezi dospělými se objevují velké rozdíly v chápání společenských rolí. Pozorný učitel toto koriguje a usměrňuje , roli hraje jeho pozorovací schopnost i počet dětí ve třídě . Dochází k vývoji sociálních kontrol a hodnotové orientace - dítě si do školy přináší zvnitřněné elementární normy chování (ví, co se smí a co ne) z rodiny.

V období dochází k vývoji morálního vědomí a jednání, dítě chápe mravní normy a hodnoty a podle nich se ve škole chová. Zpočátku ve škole převládá morálka heteronomní- určována druhými, jejich příkazy a zákazy. Později nastupuje morálka autonomní - dítě uznává určité chování za správné a podle toho se chová a jedná. Na počátku školní docházky je pro dítě určujícím modelem hodnocení paní učitelka . V dalších letech školního života více roste vliv dětské skupiny v kladném i záporném smyslu. Dochází k osvojování sociálních rolí a očekávaných vzorců chování. Pro život je nutné významné upevnění sexuálních rolí, kdy od muže se očekává jiné chování než od ženy.

Chování rodičů k dítěti.

Odráží se tzv. zrcadlová teorie, kdy rodiče dávají dítěti jasně najevo, jak si ho váží, nebo jak ho podceňují . Odráží se teorie modelu, rodiče jsou pro dítě vzorem chování, dítě je napodobuje a kopíruje. Pro kladné sebehodnocení je důležitý atribuční styl - to je to , jak vnímáme příčiny svých úspěchů a nezdarů . Kolem 10 let děti navazují trvalejší přátelství mezi sebou navzájem, kamarády si již samy vybírají a samy se navzájem navštěvují. Nejdůležitější činností pro děti mladšího školního věku je hra a později práce. Ale dítě, které již začíná pracovat si ještě stále nepřestává hrát! Mnohé děti si hrají i ve starším školním věku. Hra a práce stojí v životě dítěte vedle sebe, nikoli proti sobě, vhodně se doplňují.

Tělesná a kognitivní zralost pro vstup do školy

Tělesná zralost.

Dítě nastupující do školy by mělo být zralé také po tělesné stránce. Tělesná zralost v sobě zahrnuje proporcionální proměnu postavy,dítě vypadá jako zmenšený dospělý. Horní končetinou si přes hlavu dosáhne na ušní lalůček na druhé straně hlavy - Filipínská míra. V 6 letech probíhá výměna dentice , mléčný chrup nahrazují stálé zuby. Zralost vykazuje také nervová soustava, toto je patrné na EEG.

Kognitivní zralost.

Dítě chápe svět kolem sebe realisticky. Dobře vyslovuje, jeho řeč je bez vad , ostatní děti si mu za výslovnost neposmívají. Jeho paměť je na jisté úrovni, učí se rádo a dobře si nové poznatky pamatuje. Dítě vykazuje určité znalosti o vlastní rodině, ví, kde bydlí, kde pracují rodiče apod. Dítě se chce učit a školu se těší. Dokáže vytrvale pracovat. S citovou a motivační zralostí se kloubí zralost sociální. Dítě poznává nové kamarády.

Témata, do kterých materiál patří