Otázka č. 12
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Emoční vývoj, socializace a chování rodičů k dítěti v mladším školním věku
Emoční vývoj a socializace.
Vstupem dítěte do školy začíná jeho začlenění do společnosti. Ve škole získává dítě postavení, které může být vedoucí, dominantní nebo naopak podřízené, kdy se rádo dá vést. Mezi dětmi a později i mezi dospělými se objevují velké rozdíly v chápání společenských rolí. Pozorný učitel toto koriguje a usměrňuje , roli hraje jeho pozorovací schopnost i počet dětí ve třídě . Dochází k vývoji sociálních kontrol a hodnotové orientace - dítě si do školy přináší zvnitřněné elementární normy chování (ví, co se smí a co ne) z rodiny.
V období dochází k vývoji morálního vědomí a jednání, dítě chápe mravní normy a hodnoty a podle nich se ve škole chová. Zpočátku ve škole převládá morálka heteronomní- určována druhými, jejich příkazy a zákazy. Později nastupuje morálka autonomní - dítě uznává určité chování za správné a podle toho se chová a jedná. Na počátku školní docházky je pro dítě určujícím modelem hodnocení paní učitelka . V dalších letech školního života více roste vliv dětské skupiny v kladném i záporném smyslu. Dochází k osvojování sociálních rolí a očekávaných vzorců chování. Pro život je nutné významné upevnění sexuálních rolí, kdy od muže se očekává jiné chování než od ženy.
Chování rodičů k dítěti.
Odráží se tzv. zrcadlová teorie, kdy rodiče dávají dítěti jasně najevo, jak si ho váží, nebo jak ho podceňují . Odráží se teorie modelu, rodiče jsou pro dítě vzorem chování, dítě je napodobuje a kopíruje. Pro kladné sebehodnocení je důležitý atribuční styl - to je to , jak vnímáme příčiny svých úspěchů a nezdarů . Kolem 10 let děti navazují trvalejší přátelství mezi sebou navzájem, kamarády si již samy vybírají a samy se navzájem navštěvují. Nejdůležitější činností pro děti mladšího školního věku je hra a později práce. Ale dítě, které již začíná pracovat si ještě stále nepřestává hrát! Mnohé děti si hrají i ve starším školním věku. Hra a práce stojí v životě dítěte vedle sebe, nikoli proti sobě, vhodně se doplňují.
Tělesná a kognitivní zralost pro vstup do školy
Tělesná zralost.
Dítě nastupující do školy by mělo být zralé také po tělesné stránce. Tělesná zralost v sobě zahrnuje proporcionální proměnu postavy,dítě vypadá jako zmenšený dospělý. Horní končetinou si přes hlavu dosáhne na ušní lalůček na druhé straně hlavy - Filipínská míra. V 6 letech probíhá výměna dentice , mléčný chrup nahrazují stálé zuby. Zralost vykazuje také nervová soustava, toto je patrné na EEG.
Kognitivní zralost.
Dítě chápe svět kolem sebe realisticky. Dobře vyslovuje, jeho řeč je bez vad , ostatní děti si mu za výslovnost neposmívají. Jeho paměť je na jisté úrovni, učí se rádo a dobře si nové poznatky pamatuje. Dítě vykazuje určité znalosti o vlastní rodině, ví, kde bydlí, kde pracují rodiče apod. Dítě se chce učit a školu se těší. Dokáže vytrvale pracovat. S citovou a motivační zralostí se kloubí zralost sociální. Dítě poznává nové kamarády.