PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- spojováním slov do frází se řídí SYNTAKTICKÝMI PRAVIDLY
- jazyk je tedy PRODUKTIVNÍ, protože umožňuje kombinovat podle určitých pravidel jednotky z jedné úrovně a vytvářet mnohem vyšší počet jednotek vyšší úrovně
- produktivita je základní vlastností jazyka
NEUROLOGICKÉ ZÁKLADY JAZYKA
Významná centra pro jazyk se nachází v levé hemisféře mozkové kůry:
- Brocova oblast (čelní laloky)
- Wernickeova oblast (spánkové laloky levé hemisféry)
- Poškození některé z těchto oblastí nebo míst mezi nimi vede ke specifickému typu afázie (nenachází slova, krátká jednoslovná sdělení, nebo naopak „slovní guláš“)
STRUKTURA JAZYKOVÉ KOMPETENCE
- jazykovou kompetenci tvoří tři roviny: fonogická, lexikální a gramatická
- experiment u malých dětí, které mají hlásky z jiných zemí, kmenů a dokázali odlišit, že nepatří do našeho jazyka (první polovina roku života)
- díky tomu, že jsme selektivní v jazyce a omezí rozsah citlivostí pro určité hlásky= adaptační mechanismsu
KOMPONENTY JAZYKOVÉ KOMPETENCE ČLOVĚKA
-gramatiku tvoří tři principy systémů, pravidel, komponentů- fonologické, morfologické a syntaktické
Fonologický komponent - poskytuje informaci o inventáři fonémů daného jazyka a o principech, na jejichž základech se donémy kombinují do slov, určuje i na detaily výslovnosti vět (např.prozodie) Morfologický komponent - zahrnuje slovotvorné (mění význam nebo druh slova) i tvarotvorné (čas, číslo, ro, pád) morfémy , které utváří nová slova či tvary slov pro různé syntaktické a sémantické fce Syntaktický komponent - syntax utváří strukturu vět, která spolu se slovy v těchto větách utváří jejich význam
JAK SE JAZYK UČÍME?
Nápodoba
Podmiňování - odměna, trest
Testování hypotéz - praktický/experimentální přístup - děti zachytí slovo, jeho význam testují v různých praktických situací- zkouší slovo v nových kontextech / vytvoří hypotézu o určitém jazykovém pravidlu, testují ji a případně pravidlo používají
- význam vrozených faktorů a tzv. KRITICKÁ OBDOBÍ (zejména pro syntax: vlčí děti nebo výzkumy neslyšících dětí)
MILNÍKY VE VÝVOJI JAZYKOVÝCH SCHOPNOSTÍ
Vývoj jazykových schopností začíná dříve, než dítě začne používat slova. Dříve než nějaké slovo dokáže dítě identifikovat jako „slovo“, musí vědět něco o zvucích a kombinacích zvuků jeho jazyka..
Novorozenci dokáží velmi brzy rozlišovat zvuky v jazyce a to i takové, které nejsou součástí jejich mateřského jazyka (!).
Ve 3 měsících děti mají vybudovaný systém kategorizace zvuků, který jim umožňuje rozpoznávat stejné fonémy vyslovené různými lidmi.
Schopnost diskriminace fonémů, které nepatří mateřskému jazyku se postupně vytrácí mezi 6. a 12 měsícem života... postupně selektivita vůči zvukům mateřského jazyka.
Žvatlání = specifický jazykový projev dítěte okolo 6 měs. se zdá být specificky vázaný na charakter mateřského jazyka
Slovní zásoba: 7-8. měs. rozpoznávají specifické vzorce slov v řeči; kolem 1. roku života: první slova (krátká slova, výrazy pro jednoduché akce, pozdravy a NE); 18. měs. kombinace slov; 24 měs. dokáží používat 50-600 odlišných slov – rozumí ale mnohem většímu množství