PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. STIMULAČNÍ MOTIVY
a) TEORIE OPTIMÁLNÍ ÚROVNĚ AKTIVACE - lidé se cítí nejlépe při střední úrovni mentální aktivace (arousalu)
- vysoká úroveň aktivace – při soutěžení, zkouškách, sledování napínavých filmů
- snížení aktivace – pasivní odpočinek, vyšívání, koupel v teplé vodě
b) POTŘEBA VARIABILNÍCH VNĚJŠÍCH PODNĚTŮ
- experimenty se senzorickou deprivací - již po několika hodinách senzorické deprivace – nuda, podráždění
3. SOCIÁLNÍ MOTIVY
a) TEORIE VÝKONOVÉ MOTIVACE - každý člověk realizuje úkoly na určité úrovni, přičemž se řídí subjektivními standardy dobrého výkonu
1.potřeba dosáhnout úspěchu (hledají středně obtížné úkoly, které představují “výzvu” a odpovídají aktuálním schopnostem)
2.potřeba vyhnout se neúspěchu (hledají buď velmi snadné nebo velmi obtížné úlohy)
3.potřeba vyhnout se úspěchu (obavy ze zátěže a zodpovědnosti, případně z odmítnutí druhými porušování sociální role – ženy)
b) POTŘEBA AFILIACE - potřeba vytvářet přátelství a společenské vztahy, připojovat se k nim, žít s nimi, spolupracovat, konverzovat, milovat, začleňovat se do sociálních skupin
4. INDIVIDUÁLNÍ PSYCHICKÉ MOTIVY
a) MURRAYHO TEORIE POTŘEB
Seznam psychogenních potřeb:
• ambice – úspěšného výkonu, uznání, předvádět se
• vztah k neživým věcem – přisvojování, pořádku, uchování, tvoření
• obrana sociálního statusu – vyhýbat se nezdaru, ostudě, ponížení, hájit se, bránit se
• moc – nadvlády, podřizování se, nezávislosti, opozice, agrese, ponížení
• citové vztahy – sdružování, odmítání, pečování, nechat o sebe pečovat, hry
• výměna informací – poznávání, poučování
b) MASLOWOVA HIERARCHIE MOTIVACE
a. seberealizace – rozvoj osobnosti
b. uznání, úcta – pocit, že nás druzí berou
c. láska, přijetí – potřeba někam patřit, uspokojení v rodině
d. bezpečí, jistota – potřeba nemít strach z nebezpečí
e. fyziologické potřeby – spánek, jídlo, tekutiny, sex
SEBEREGULACE A VŮLE
- člověk si vytváří vlastní incentivy pro své chování, dokáže vědomě rozhodovat mezi motivy - dokáže (alespoň krátkodobě) ignorovat potřeby, včetně biologických, motivace tedy nepůsobí automaticky – pro uspokojení motivu je nutný volní akt
jazyk
= Specifický systém pro komunikaci, nástroj myšlení, který pomocí kombinace jednotlivých znaků dává do vztahu myšlení a řeč
jazyk je strukturován na úrovni vět, slov a zvuků (fonémů)
2 ÚROVNĚ POUŽÍVÁNÍ JAZYKA:
PRODUKCI - od myšlenky jejímu vyjadřování
POROZUMĚNÍ - od zachycení a dekódování vyjádření k přiřazení významu
Základní větné jednotky:
Fonémy = nejmenší jednotky řeči, které mohou rozlišit význam - (les-pes —> změna jednoho fonému mění význam slova)
Slova (slova, předpony a přípony)= nesou význam, i předpony např. nesou význam- jakoukoliv morfologickou jednotku, které nese význam, označujeme jako morfém
Větné jednotky (fráze a věty)= odpovídají propozicím - výrokům, které vyjadřují jednoduché myšlenky