PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-Učení vhledem
K vhodnému vyřešení situace dojde spontánně (bez zpevňování), subjekt však musí chápat problémové složky situace
-Sociální učení (observační)
Kopírování chování dospělých dětmi probíhá bez posilování
Albert Bandura: teorie observačního učení: lidé se učí na základě zástupného zpevňování = pozorování chování druhých lidí a jeho důsledků – observace těchto modelů vede ke vzniku očekávání efektivity a odměnění aktivit (-> lidé proto napodobují atraktivní a úspěšné jedince)
BOBO DOLL EXPERIMENT- jak děti mlátili do panáka, když viděli, že to dělá někdo jiný
MYŠLENÍ
myšlení = nejsložitější kognitivní proces, vnitřní mentální děj, který nelze přímo pozorovat
myšlení úzce souvisí s inteligencí (= poznávací schopnost, jež určuje kvalitu myšlení daného jedince)
myslet znamená především uvědomovat si vztahy mezi předměty a ději reálného světa, pro které máme slovní označení
obsahem myšlení jsou myšlenky, výsledkem myšlení je nový poznatek
při výzkumu myšlení se používá introspekce (zkoumaný jedinec v průběhu řešení buď „myslí nahlas“ nebo proces myšlení dodatečně popisuje)
Funkce myšlení:
formování pojmů
rozpoznávání a nacházení vztahů
vyvozování závěrů z výchozích předpokladů ( = usuzování)
řešení problémů
vytváření něčeho nového
DRUHY MYŠLENÍ
podle typu psychických obsahů, s nimiž provádíme mentální operace:
myšlení konkrétní - probíhá manipulace s vjemy, myšlení situační, názorové, praktické, metoda pokus - omyl (puzzle, vaření atd.)
myšlení názorné - v mysli operujeme s představami (nejčastěji vizuálními)
myšlení abstraktní - provádíme operace se znaky (symboly), př. matematickými, verbálními, logickými
podle převládajících mentálních operací:
analýza - myšlenkové rozčlenění celku na části, podstatou analytického myšlení je popis částí určitého celku, analýza se poměrně často pojí s kritickým hodnocením celku i jeho složek(př. Jakou barvu má střecha? výchozí předpoklad: dům má střechu a střecha barvu)
syntéza - sjednocování či kombinování jednotlivostí do určitého mentálního celku, závěr není obsažen ve výchozích údajích → výsledkem je něco nového
analytické myšlení - potupuje krok za krokem - probíhá s plným uvědoměním obsahu
intuitivní myšlení - nepostupuje v jasně vymezených krocích, opírá se o dobrou znalost daného vědního oboru a jeho struktury (Bruner)
MYŠLENKOVÉ OPERACE
srovnávání (komparace) - zjišťování podobností a rozdílů mezi různými jevy, což je výchozí předpoklad pro formování pojmů, umožňuje třídění a kategorizaci
logické myšlenkové operace - řídí se přesnými pravidly, která nesmíme porušit => jsou správné X nesprávné, pravdivé X nepravdivé, označovány jako algoritmy, tvoří je série kroků, při jejichž dodržení dojdeme ke správnému závěru (př. Pythagorova věta)
heuristické operace- soubor pravidel, která nám pomáhají zjednodušit problémy a najít cesty k jejich řešení, nezaručují však nalezení pravdivého/správného řešení (jako je tomu u algoritmu), výsledky jsou vhodné/nevhodné, vyhovující/nevyhovující
usuzování -vyvozování závěrů z výchozích předpokladů