PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-OBECNÉ PRINCIPY: přirozeně sledují linie; tíhnou ke spojování rozpojeného; vidět význam náhodně umístěných bodech; pokouší se doplnit nepřítomné detaily; dobrý tvar; Uzavírání
-Negativní psychické stavy mohou vyplývat z nevyřešených situací (neuzavřených)- GESTALT TERAPIE (Chtěl jsem říct nebo udělat něco, co už nejde a já s tím vnitřně bojuji a potřebuji to uzavřít)
W. KÖHLER- učení vhledem (náhlého pochopení, vyřešení problému)
- neučíme se pouze pokus omyl
- pokus se šimpanzi – vhled = objet kompletního řešení s odkazem na celkové rozvržení problému
- podíváme se na situaci z různých úhlů pohledu
- šimpanzi byli schopni zobecnit a aplikovat řešení v různých modifikacích a v různých situacích
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
- Fenomenologický přístup
- Zabývají se sebevyjádřením a seberealizací, celostní pohled jako celek
- zdůraznění typicky lidských, od zvířat odlišných aspektů
- problematika lidského bytí, svědomí, vztahu ke smrti, osamělost, zodpovědnost, svobodné volby
- Předmětem studia je prožívání- subjektivní interpretace podnětů přicházejících zevnitř i zvenčí
VÝVOJ OSOBNOSTI
-důraz na objevování a aktivizaci možností
-osobnost se sama vyvíjí příznivě, pokud ji v tom neomezují vlivy zvenčí
-chování je motivováno přítomnými potřebami a vývojem SEBEAKTUALIZACE
ZNAKY SEBEAKTUALIZOVANÉHO ČLOVĚKA
- Smíření a realismus: realistické vnímání sebe sama, druhých a okolí
- Zaměření na problém: zaobírání se řešením problémů mimo vlastní osobu
- Spontaneita: týkající se vnitřních myšlenek, názorů i vnějšího chování
- Autonomie a samota: potřeba nezávislosti a soukromí
- Uznání: tendence nahlížet svět s trvalým smyslem pro uznání, ocenění, obdiv a úžas
EVROPSKÁ ŠKOLA
• daseinsanalýza
• loiterapie - otázka podstaty člověka - vyrovnávají se s problematikou lidského bytí a jeho smyslu
AMERICKÁ ŠKOLA
• Humanistická psychologie- třetí síla, která vznikla v opozici k psychoanalýze a behaviorismu - cílem je pochopit vnitřní zážitky jedince a naučit jej, aby byl schopen své zážitky ovládat a stát se odolným vůči manipulaci zvnější - A. Maslow, C. Rogers
Každý z nás má 2 základní potřeby:
- seberealizace
- potřeba pozitivního přijetí
SEBEDISKREPANČNÍ TEORIE
Sebeúcta - nezbytný předpoklad pro spokojenost, pokud je při sebehodnocení nesoulad mezi naším reálným a ideálním já a požadovaným já, může to mít negativní emoční následky
ABRAHAM HAROLD MASLOW
Nezaměřoval se na mentální poruchy, ale na to co vede k mentálnímu zdraví
Stanovuje 5 skupin základních potřeb (B úrověň- seberealizace - D úroveň - uznání, lásky, bezpečí, fyziologické)
Fyziologické
Bezpečí
Láska
Uznání
Sebeaktualizace
sebeaktualizující jedinci mívají tzv. vrcholné zážitky, což jsou mysticky zbarvené okamžiky silného prožitku krásy, dobroty či lásky