PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-nedostatečné kódování a rozpad - např. neumíme popsat mince, kterými denně - platíme - nebyly zakódovány do dlouhodobé paměti, běžné věci obvykle detailně nesledujeme.
DRUHY PAMĚTI
SENZORICKÁ (ULTRAKRÁTKÁ)- slouží k prvotnímu posouzení důležitosti, nformace se zde uchovávají do 2 sekund
KRÁTKODOBÁ - je vědomá aktivní část paměti, ve které se odehrává většina psychických procesů (např. řešení aktuálních problémů). Uchování materiálu, který je potřeba na krátkou dobu, a slouží jako pracovní prostor pro mentální operace. Rychlost rozpadu cca 15 až 30 sekundami
DLOUHODOBÁ - Relativně trvalým úložným systémem, který má kapacitu na velký objem informací po dlouhou dobu. DP je lepší, pokud do ní informace ukládáme postupně, než když se snažíme naučit vše najednou. Téměř neomezená kapacita.
PORUCHY PAMĚTI
- Hypomnézie – snížení výkonnosti (např. syndrom demence)
- Amnézie – retrográdní, anterográdní
- Hypermnézie - geniové, nadměrné zapamatovávání si
- Vzpomínkový klam
- Bájivá lhavost
UČENÍ
= relativně trvalé změny vědomostí nebo chování, které jsou výsledkem zkušeností
=učením si osvojujeme vědomosti, dovednosti, schopnosti, postoje a návyky, mění se jím i psychické procesy, stavy a vlastnosti (formuje se jím osobnost)
= rozhodování jedince na základě individuální zkušenosti
- záznamy o učení se shromažďují na určitém místě v CNS
TYPY UČENÍ
- Geneticky naprogramované typy učení - Habituace, Senzibilizace, Imprinting
habituace (přivykání) – na základě zkušenosti se sníží reakce a jedinec posléze přestane reagovat na podněty, které nepředstavují nebezpečí
senzibilizace (zcitlivění) - opakované působení podnětu vede k nárůstu reakce na podnět,
imprinting (vtiskování) = jediná expozice podnětu stačí k tomu, abychom si ho natrvalo uložili do paměti, je to učení bez opakování či posilování, probíhá v raném věku (kritická/senzitivní perioda pro vtištění obrazu matky u housátek, ale i senzitivní periody v souvislosti s attachmentem či osvojením jazyka) K.Lorenz
-Klasické podmiňování
asociativní učení – spoje mezi podněty, podněty a reakcemi organismu
výsledkem není nové chování – pouze podmíněná reakce na podmíněný podnět
I.P. Pavlov
nepodmíněný podnět = evokuje vrozenou reakci bez předchozího učení (jídlo)
nepodmíněná reakce = vrozená odezva na nepodmíněný podnět (slinění)
podmíněný podnět = původně neutrální stimul (světlo, metronom), který získá schopnost vyvolat vrozenou reakci (slinění)
podmíněná reakce = původně nepodmíněná reakce (slinění), kterou vyvolal podmíněný podnět (tikání, světlo)
-Operantní podmiňování
Aktivní učení z důsledků chování subjektu, při kterém pozitivní/negativní důsledky chování vedou ke změně pravděpodobnosti dalšího výskytu chování, výsledkem je nové chování
Thorndike: zvíře metodou pokusu a náhodného úspěchu vyřadí chování, které nevedlo k uspokojení -> zákon efektu = akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní později vyskytnou pravděpodobněji než ty, které k uspokojení nevedou
B. Skinner: operanty = spontánní akty chování, kt. mají +/- důsledky, operantní podmiňování je druh učení, při kterém se mění pravděpodobnost budoucího aktu chování (operantů) na základě jejich důsledků; 2 obecné důsledky chování = posílení (zpevnění) a trest