PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V.E. FRANKL
• Logoterapie logos= smysl
- byl v koncentračním táboře, kde sledoval chování a působení tábora na jejich psychiku
lidská psychika má 3 složky:
- noologická= nejdůležitější- v této rovině je osoba sebeurčující- řídí si života sama
- psychologická
- fyziologická - člověk má tkz. Vůli ke smyslu- aby žil plnohodnotný a št’astný život (naplňěný život)
VŮLE KE SMYSLU
pokud člověk nemá danou vůli ke smyslu, nedokáže se ve svém životě ukotvit, pociťuje EXISTENČNÍ FRUSTRACI
EXISTENČNÍ FRUSTRACE: nenaplněná touha po smyslu, vzniká tehdy, když člověk pochybuje o smyslu své existence. Může se stát patogenní a vést k neuróze nebo depresi se suicidálními tendencemi – existenciální neuróza, její zvláštní formou je víkendová neuróza (pocit prázdnoty po shonu pracovních dní)
LOGOTERAPIE
lidé se často ptají, „Co od života ještě mohu čekat? ALE „Co životu mohu nabídnout já, co má očekávat ode mě”= důraz na aktivitu člověka- nepoddávání se osudu
MOŽNOST DOSAŽENÍ SMYSLU ŽIVOTA
• Vykonáním činu- takový, který překoná sebe sama (nezištný)
• Prožitím hodnoty- lidský zážitek, který obohacuje a povznáší (divadlo)
• Skrze utrpení- tzv. TRAGICKÁ TRIÁDA= utrpení, vina a trest- umožňuje osob. růst
HODNOTY
• tvůrčí= práce
• zážitkové= zájmy, aktivity pasivní a aktivní, láska
• postojové= člověk může podmínky využít pro svůj rozvoj
Kognitivní procesy
= děje, jejichž prostřednictvím člověk poznává svět i sám sebe
-Slouží ke zpracovávání informací z vnější a vnitřní reality – k příjmu informací (vnímání), jejich ukládání, uchovávání (paměť, učení) a vyvolávání (paměť, představivost), jejich transformaci, organizaci, reorganizaci a další práci s nimi (myšlení).
-Také zahrnují přesouvání zaměření vědomí při práci s informacemi (pozornost) a procesy zapojené při sdělování či komunikování informací (řeč).
VNÍMÁNÍ A ČITÍ
Psychologie rozlišuje dva poznávací procesy:
1. ČITÍ (sensation)
proces, při kterém naše smyslové orgány přijímají informace z okolního prostředí + přenos těchto informací do mozku
Výsledkem je počitek = zážitky vyvolané jednoduchými podněty (smyslové orgány a příslušné nervové dráhy)
2. VNÍMÁNÍ (perception)
je proces, při kterém lidé uchopují, vybírají, organizují a interpretují, co vidí/slyší/cítí…
organizace a interpretace senzorických informací
výsledkem jsou vjemy = interpretace počitků na vědomé úrovni (vyšší nervová činnost, centra v mozkové kůře) – celkový obraz
Senzorické informace jsou přenášeny po senzorických nervových drahách do CNS
TRANSDUKCE
proces transformace fyzikálních, chemických či biochemických podnětů do podoby nervových impulsů
receptory mají určitá omezení – hranice citlivosti smyslových orgánů (tzv. podnětové prahy)