Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (129.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • V.E. FRANKL

• Logoterapie logos= smysl

- byl v koncentračním táboře, kde sledoval chování a působení tábora na jejich psychiku

lidská psychika má 3 složky:

- noologická= nejdůležitější- v této rovině je osoba sebeurčující- řídí si života sama

- psychologická

- fyziologická - člověk má tkz. Vůli ke smyslu- aby žil plnohodnotný a št’astný život (naplňěný život)

  • VŮLE KE SMYSLU

pokud člověk nemá danou vůli ke smyslu, nedokáže se ve svém životě ukotvit, pociťuje EXISTENČNÍ FRUSTRACI

  • EXISTENČNÍ FRUSTRACE: nenaplněná touha po smyslu, vzniká tehdy, když člověk pochybuje o smyslu své existence. Může se stát patogenní a vést k neuróze nebo depresi se suicidálními tendencemi – existenciální neuróza, její zvláštní formou je víkendová neuróza (pocit prázdnoty po shonu pracovních dní)

  • LOGOTERAPIE

lidé se často ptají, „Co od života ještě mohu čekat? ALE „Co životu mohu nabídnout já, co má očekávat ode mě”= důraz na aktivitu člověka- nepoddávání se osudu

  • MOŽNOST DOSAŽENÍ SMYSLU ŽIVOTA

• Vykonáním činu- takový, který překoná sebe sama (nezištný)

• Prožitím hodnoty- lidský zážitek, který obohacuje a povznáší (divadlo)

• Skrze utrpení- tzv. TRAGICKÁ TRIÁDA= utrpení, vina a trest- umožňuje osob. růst

  • HODNOTY

• tvůrčí= práce

• zážitkové= zájmy, aktivity pasivní a aktivní, láska

• postojové= člověk může podmínky využít pro svůj rozvoj

  • Kognitivní procesy

= děje, jejichž prostřednictvím člověk poznává svět i sám sebe

-Slouží ke zpracovávání informací z vnější a vnitřní reality – k příjmu informací (vnímání), jejich ukládání, uchovávání (paměť, učení) a vyvolávání (paměť, představivost), jejich transformaci, organizaci, reorganizaci a další práci s nimi (myšlení).

-Také zahrnují přesouvání zaměření vědomí při práci s informacemi (pozornost) a procesy zapojené při sdělování či komunikování informací (řeč).

VNÍMÁNÍ A ČITÍ

Psychologie rozlišuje dva poznávací procesy:

1. ČITÍ (sensation)

  • proces, při kterém naše smyslové orgány přijímají informace z okolního prostředí + přenos těchto informací do mozku

  • Výsledkem je počitek = zážitky vyvolané jednoduchými podněty (smyslové orgány a příslušné nervové dráhy)

2. VNÍMÁNÍ (perception)

  • je proces, při kterém lidé uchopují, vybírají, organizují a interpretují, co vidí/slyší/cítí…

  • organizace a interpretace senzorických informací

  • výsledkem jsou vjemy = interpretace počitků na vědomé úrovni (vyšší nervová činnost, centra v mozkové kůře) – celkový obraz

  • Senzorické informace jsou přenášeny po senzorických nervových drahách do CNS

TRANSDUKCE

  • proces transformace fyzikálních, chemických či biochemických podnětů do podoby nervových impulsů

  • receptory mají určitá omezení – hranice citlivosti smyslových orgánů (tzv. podnětové prahy)

Témata, do kterých materiál patří