PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-indukce - odvozování obecných závěrů z jednotlivých pozorování, na tomto staví většina psychologických výzkumů, pozor na konfirmační zkreslení (tj. tendence si ověřovat své výchozí předpoklady i názory pouze na základě důkazů, které je potvrzují)
-dedukce = vycházíme z obecného pravidla, které aplikujeme na jednotlivý konkrétní případ
POJMY
Efektivně reprezentují velké množství různorodých údajů, což usnadňuje či umožňuje myšlení
- Jsou to mentální kategorie, do kterých zařazujeme předměty, události, zkušenosti nebo ideje, které jsou si v jednom nebo více aspektech podobné
- Upozorňují na provázanost myšlení a jazyka
VYGOTSKÝ: VÝVOJOVÝ VZTAH MYŠLENÍ A ŘEČI
= oba procesy se vyvíjí zpočátku nezávisle na sobě
zhruba ve 2 letech věku dítěte dojde k prolnutí vývojových linií myšlení a řeči: myšlení nabývá charakteru řeči a řeč se stává intelektuální, což se projevuje (doposud je řeč afektově-volním aktem)- aktivním zájmem dítěte o rozšiřování slovní zásoby a výrazným nárůstem slovní zásoby dítěte (děti aktivně hledají znaky pro ovládnutí předmětů okolo sebe)
-vnitřní řeč je univerzálním nástrojem myšlení člověka a mentálních činností
ROSCHOVÁ- TEORIE PROTOTYPŮ
- prototypy jsou nejlepší a nejvýstižnější příklady daného pojmu (nářadí —> kladivo)
Afektivní procesy
= komplexní jevy, jakými jsou afekty, emoce, nálada, emoční epizoda, postoj, sentiment, vášeň ad., jejichž společným jmenovatelem je právě afektivní komponenta
EMOCE
Definice prototypická, která zdůrazňuje typické rysy emoce, typické komponenty, které mohou, ale nemusejí být přítomny v emočním procesu či stavu, přičemž jejich přítomnost zvyšuje pravděpodobnost, že daný proces či stav je emocí.
Emoce je vždy předmětová a záleží na kognitivním zhodnocení na co ji zavěsím
Různé definice emocí (Emoce jsou relativně krátké epizody koordinovaných změn v několika komponentách jako odpovědi na události, které mají pro jedince význam)
- zahrnují:
- Subjektivní prožitek jedince (POCIT)
- Expresivní chování výraz tváře, postoj, hlas a tendence k jednání
- Fyziologické reakce jedince
Charakteristické rysy emocí:
subjektivita - na stejnou situaci mohou lidé reagovat odlišně a s různou intenzitou
spontánnost - spouštějí se samovolně a dají se špatně ovlivnit rozumem
aktuálnost - přicházejí bezprostředně a okamžitě po události či vzpomínce na ni
předmětnost - vztahují se ke konkrétní situaci, zážitku, vzpomínce
polarita - zpravidla se dají rozdělit na libost - nelibost, zřídka bývají ambivalentní
vliv na paměť - emotivní zážitek je snáze zapamatovatelný, velmi silná emoce však může schopnost zapamatování snížit (panický strach - vytěsnění zážitku)
Emoce můžeme rozdělit dle intenzity a délky trvání: