PSYCHOLOGIE JAKO VĚDNÍ OBOR
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
FUNKCE EMOCÍ
Prožitkově silné emoce a negativní emoce jsou pro organismus energeticky velmi náročné a tak důležitou intrapersonální funkcí regulace emocí je rychle obnovovat hédonickou rovnováhu a šetřit s výdaji energie jedince.
Sociální funkcí regulace emocí udržení a ochrana osvědčených a fungujících systémů a pořádků, regulace emocí zajišťuje určitý řád v sociálních interakcích a zvyšuje jistotu členů skupiny ohledně jejich průběhu –) DISPLAY RULES
AFEKT
= výchozí rámec, molekula, stavební kámen dalších afektivních jevů, jakými jsou emoce a nálady.
Afekty mohou být i příjemné (obejmutí, pusa)
Máme ho pořád, většinou je to nějaká aktivace libosti a nelibosti
U afektu klade důraz na jeho neredukovatelnost a dále na to, že oproti emocím, které mají svojí předmětnost (z něčeho máme strach, něco nás rozesmálo, překvapilo) je afekt bezpředmětný.
Afekt lze považovat za synonymum k prožitku, pocitu.
AFEKT PODLE FRIJDY
jedním z aspektů emocí, je prožívaným a aktuálním zhodnocením situace (libost nelibost, tendence k přistoupení, tendence k stažení se ze situace).
NÁLADA
• afektivní triáda (subjektivní prožitek, fyziologické změny a behaviorálně expresivní komponentu)
• Emoce mohou vyvolávat změnu nálady, stejně tak jako nálada může ovlivnit kvalitu emoce.
• Nálada je považovány za delší afektivní fenomén a z hlediska intenzity za méně intenzivní.
• rozdíl mezi emocí a náladou je bezpředmětnost - nálada oproti emocím nemá jasně definovatelnou příčinu a příčinu naší špatné nebo dobré nálady většinou pouze usuzujeme.
• Posledním rozlišením je informační hodnota -Zatímco emoce nás informuje o tom, co má pro nás význam především z vnějšího prostředí – např. co nás ohrožuje, baví, rozesmutňuje ,nálady poskytují jedinci informace především z vnitřního prostředí, např. z hlediska energetických zdrojů a zásob.
VÁŠNĚ
• Ve starší literatuře nacházíme mezi afektivními procesy ještě vášně.
• Vášním podle našeho pojetí nepatří z hlediska časového trvání výlučné postavení v rámci afektivních procesů, protože chybí jakékoliv opodstatnění
Motivace a učení
Motivace je jakási hybná síla chování, která uvádí lidské chování a činnost do pohybu.
Souhrn motivů, které zpravidla aktivizují a organizují chování a prožívání s cílem změnit neuspokojivou situaci nebo dosáhnout něčeho pozitivního
lidské jednání tedy ovlivňuje vnitřní pohnutka (motivy), anebo vnější pobídka (incentivy).
Motiv lze jednoduše popsat jako psychologickou tendenci narovnat určitý nevyvážený stav. Tento stav může pramenit z:
-
Nedostatku - pociťujeme prázdnotu - motivací člověka je potřeba jíst, pít, nedostatečný spánek, markantně je to patrné u potřeby (nedostatku) vzduchu.
-
Přetlaku - organismus má potřebu se z něčeho vydat, něčeho se zbavit, vybít se - například ze vzteku, stresu, děti se potřebují vydovádět apod.