Teorie osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Dílčí psychické předpoklady
= podmínkou pro vykonáváni činností např. vědomosti, dovednosti, návyky (ty jedinec získává prostřednictvím učení), ale i postoje. Dílčí psychické předpoklady jsou proměnlivější než psychické vlastnosti
Já a sebepojetí
Centrem osobnosti je vědomí vlastního „já“. To určuje identitu jedince, sjednocuje a uvádí do souladu jeho psychické projevy. Skrze zkušenosti s vlastním „já“ si člověk vytváří obraz vlastního ,,já“.
To má tři základní složky:
Tělesné „já“ - vědomé tělesné vnímání, poznávání, pociťování vlastního těla, jeho vědomé usměrňování
Psychické „já“ - uvědomování si vlastních pocitů, myšlenek ad., vytváření obsahů vědomí prostřednictvím rozumového zpracování informací
Sociální „já“ – uvědomování si názoru a postoje k ostatním lidem ve vztahu k sobě samému (získávání poznatků o sobě skrze sociální interakci)
vnitřní obraz vlastního já nazýváme sebepojetím
V sociální interakci má charakter sebehodnocení (pocit, který jedinec prožívá sám k sobě na základě svých schopností, zkušeností ad.)
Sebehodnocení vzniká v rámci srovnávání s druhými lidmi nebo s představou ideálního já. Dává člověku určitou hodnotu (je-li schopný přijmout sám sebe, pak zvyšuje jedincovo sebevědomí a naopak)
vlastní já se vytváří v průběhu celého lidského života
Dítě v kojeneckém si uvědomuje své tělesné já v batolecím věku dochází k odlišení já od okolního světa (dítě se začíná prosazovat, mluví o sobě ve třetí osobě, později v osobě první) zásadní proměnou sebepojetí prochází člověk v období dospívání (vytváří si vlastní identitu, sebepojetí)
Vybraná pojetí osobnosti:
podle Sigmunda Freuda je osobnost uzavřeným systémem, jenž je složen ze tří těsně propojených subsystému, které se řídí protikladnými principy. Tyto subsystémy tak jsou v neustálém rozporu.
Osobnost je tedy složena z
Id (Ono) - je středem nevědomi, tj. instinktu, pudu a sexuality, řídí se uspokojováním svých potřeb bez ohledu na druhé lidi mezi pudy a morálkou
Ega (Já) je centrem vědomí, harmonizuje konflikty a určuje vhodnost (tj. mezi ld a Superegem), převádí požadavky Id do reality a určuje jejich uplatnění.
Superega (Nadjá) je svědomí, výsledek výchovy a morálního nátlaku
podle Carla Gustava Junga
osobnost je složena z vědomí, ega (já, vědomá mysl, zodpovědná za chování a identitu jedince) a nevědomí (které rozlišujeme na osobní a kolektivní) Zahrnuje obsahy, které nejsou přístupné pro Ego. Lze se s ním setkat například ve snech.
podle Alfreda Adlera
osobnost se charakterizuje podle cílům které si člověk v životě pokládá
tyto cíle mají vliv na jeho chování i prožívání
vývoj osobnosti je ovlivňován pocitem méněcennosti, který plyne z nedostatku
konečným cílem jedince je zařazení do společnosti, Adler to označuje jako životní styl
prostřednictvím životního stylu člověk objasňuje sociální situace, na které pak reaguje