Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• Vyžaduje péči, trpělivost, aktivitu, pozornost, empatii, opakování činnosti …
Předškolák 3-6let Toto období končí nástupem do školy
- Svázané s nástupem do předškolního výchovně vzdělávacího zařízení 
- Vystupuje z rodiny, setkává se s novými lidmi 
- Relativně klidné období 
- Profilování povahy, období aktivity, činorodosti a spolupráce 
Hrubá motorika
- Koordinace, učí se nové složitější aktivity 
- Období prnví vytáhlosti – 5-7let – růst dlouhých kostí 
Jemná motorika
- Kresba, psaní 
- Vyhranění dominantní ruky 
- Napodobování v kreslení, časté zrcadlové psaní 
- „zlatý věk kresby“ – dítě si osvojilo novou činnost, neustále ji opakuje 
- Vývoj kresby postavy – metoda pro zjišťování zralosti dítěte 
- Hlavonožci (3 roky) à kresby celého těla (6 let) 
- 3 roky: náčrtkový charakter, zachycuje hlavní obrysy, zdůrazňování dominantního 
detailu
- Od 5 let: předměty a postavy podle umísťovány podle horizontální spodní linie 
- Od 6 let: propojuje jednotlivé části kresby do smysluplného celku 
Zlatý věk hry:
- 90% času si hrají 
- Důležitý prostředek k učení, pohyb jako nová aktivita 
- Konstrukční hry – dílky věcí 
- Fantazijní symbolické hry – sociálně dramatické hry: procvičování soc rolí 
- Sexuální hry – hry na doktora, mámu a tátu, zkoumání pohlavních orgánů 
- Pretend play – různé úrovně, které se rozvíjejí v průběhu předškolního věku 
o 2-3 roky – paralelní, hrají si na něco 
o Od 3 let – asociativní – jasný scénář a děj 
o Mezi 4-5 rokem – kooperativní – vše jasně dané 
Řeč a jazykové schopnosti
- Hodně a rádi mluví, vyptávají se, komunikují 
- Dokončení vyvozování hlásek, řeč se rozvíjí do smysluplné povahy, slovní zásoba 
rychle roste, dysgramatismy by se měli do nástupu do ZŠ vytratit
- Vývoj narativních schopností, zlepšuje porozumění řeči
Percepční schopnosti
- Dílčí funkce předškolního dítěte – rozvoj důležitých schopností 
- Paměť: obrázky, symboly, tvary, slova 
- Rozdíly a podobnosti, vizuální vnímání (barvy a tvary) 
- Koordinace oka a ruky 
- Prostorová orientace (nahoře, dole…) 
- Pozornost 
- Intermodální vnímání 
Kognitivní schopnosti
- Podle J. Piageta = Předoperační stádium 
- 2-4 let symbolické myšlení 
- 4-7 let intuitivní myšlení 
- Znaky: egocentrismus, magické myšlení, dynamismus (strom bolí když utrhneme list), 
artefactismus (člověk je tvůrce všeho, i počasí)
- Teorie mysli = schopnost dítěte uvědomovat si myšlenky, přání a pocity a záměry
druhých osob, tvoří se mezi 3.-5. rokem
Sociální dovednosti
- Nástup do MŠ, rozvoj sociálních kompetencí – spolupráce, kooperace, vývoj
prosociálního chování /půjčování hraček, utěšování/
- Uvědomování si co je dobré a co špatné (nerozlišuje ale záměrné lhaní) 
- Rozvoj svědomí, sebereflexe 
- Strach z nadpřirozených bytostí 
- Osamostatňování 
