Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vyvojova_psychologie_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (286.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• Vyžaduje péči, trpělivost, aktivitu, pozornost, empatii, opakování činnosti …

Předškolák 3-6let Toto období končí nástupem do školy

- Svázané s nástupem do předškolního výchovně vzdělávacího zařízení
- Vystupuje z rodiny, setkává se s novými lidmi
- Relativně klidné období
- Profilování povahy, období aktivity, činorodosti a spolupráce

Hrubá motorika

- Koordinace, učí se nové složitější aktivity
- Období prnví vytáhlosti – 5-7let – růst dlouhých kostí

Jemná motorika

- Kresba, psaní
- Vyhranění dominantní ruky
- Napodobování v kreslení, časté zrcadlové psaní
- „zlatý věk kresby“ – dítě si osvojilo novou činnost, neustále ji opakuje
- Vývoj kresby postavy – metoda pro zjišťování zralosti dítěte
- Hlavonožci (3 roky) à kresby celého těla (6 let)
- 3 roky: náčrtkový charakter, zachycuje hlavní obrysy, zdůrazňování dominantního

detailu

- Od 5 let: předměty a postavy podle umísťovány podle horizontální spodní linie
- Od 6 let: propojuje jednotlivé části kresby do smysluplného celku

Zlatý věk hry:

- 90% času si hrají
- Důležitý prostředek k učení, pohyb jako nová aktivita
- Konstrukční hry – dílky věcí
- Fantazijní symbolické hry – sociálně dramatické hry: procvičování soc rolí
- Sexuální hry – hry na doktora, mámu a tátu, zkoumání pohlavních orgánů
- Pretend play – různé úrovně, které se rozvíjejí v průběhu předškolního věku

o 2-3 roky – paralelní, hrají si na něco
o Od 3 let – asociativní – jasný scénář a děj
o Mezi 4-5 rokem – kooperativní – vše jasně dané

Řeč a jazykové schopnosti

- Hodně a rádi mluví, vyptávají se, komunikují
- Dokončení vyvozování hlásek, řeč se rozvíjí do smysluplné povahy, slovní zásoba

rychle roste, dysgramatismy by se měli do nástupu do ZŠ vytratit

- Vývoj narativních schopností, zlepšuje porozumění řeči

Percepční schopnosti

- Dílčí funkce předškolního dítěte – rozvoj důležitých schopností
- Paměť: obrázky, symboly, tvary, slova
- Rozdíly a podobnosti, vizuální vnímání (barvy a tvary)
- Koordinace oka a ruky
- Prostorová orientace (nahoře, dole…)
- Pozornost
- Intermodální vnímání

Kognitivní schopnosti

- Podle J. Piageta = Předoperační stádium
- 2-4 let symbolické myšlení
- 4-7 let intuitivní myšlení
- Znaky: egocentrismus, magické myšlení, dynamismus (strom bolí když utrhneme list),

artefactismus (člověk je tvůrce všeho, i počasí)

- Teorie mysli = schopnost dítěte uvědomovat si myšlenky, přání a pocity a záměry

druhých osob, tvoří se mezi 3.-5. rokem

Sociální dovednosti

- Nástup do MŠ, rozvoj sociálních kompetencí – spolupráce, kooperace, vývoj

prosociálního chování /půjčování hraček, utěšování/

- Uvědomování si co je dobré a co špatné (nerozlišuje ale záměrné lhaní)
- Rozvoj svědomí, sebereflexe
- Strach z nadpřirozených bytostí
- Osamostatňování

Témata, do kterých materiál patří