Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Lev Semjonovič Vygotskij - Sociokulturní teorie
- Počátek vývoje v kultuře, ne v jedinci
- Kulturně – instrumentální povaha vyšších psychických funkcí à vyvíjí se díky
nějakému druhému zkušenějšímu
- Učení táhne vývoj v zóně nejbližšího vývoje
- Vývoj psych. funkcí z vnějšku dovnitř – mají původ vně, postupně se dostává
„dovnitř“ do jedince
Teorie učení J. Piageta
1) Proces inteligence jakožto typ adaptace na prostředí
- Kognitivní vývoj probíhá tím, že si člověk vytváří schémata pomocí procesu
ASIMILACE a AKOMODACE
- Asimilace = začlenění nových zkušeností do starých /již existujících/ schémat
- Akomodace = nové zkušenosti mění stávající schémata nebo vytváří nové
o * dítě zjistí že delfín není ryba ale savec – musí pochopit rozdíl
- Vývoj = nahrazování starých schémat novými
2) Periodizace kognitivního vývoje
- Popis jak probíhá kognitivní vývoj od samého počátku
- 4 stádia:
o Senzomotorické (do 2 let)
§
Dítě sleduje hračky, motorikou s nimi něco dělá
§
Nahodilá motorická aktivita à chování s cílem
§
Plné soustředění na vlastní tělo à chápání sebe jako objektu mezi
objekty
§
Vrchol = stálost objektů, chápání symbolů
§
Do 1. měsíce – období reflexů
§
1.-4. měsíc – primární kruhové reakce (první schémata, má vědomé
chování)
§
4.-8. měsíc – sekundární kruhové reakce (dítě začíná chápat stálost
objektu)
§
8.-12. měsíc – koordinace sekundárních kruhových reakcí (chápe že si
nějak může pomoct k tomu co chce udělat)
§
12.-18. měsíc – terciární kruhové reakce – experimenty s předměty
§
18.-24. měsíc – zvnitřnění schémat – počátek chápání symbolů, hra na
„jako“
o Předoperační (2-7 let)
§
Nejsou ještě opravdové myšlenkové operace
§
Dítě může přemýšlet pouze o názorných věcech, které si umí dobře
představit
§
Nemá ještě schopnost provádět duševní operace
§
Stádium symbolických funkcí (2-4roky)
• Magické myšlení, dítě posuzuje věc podle toho jak vypadá,
egocentrické myšlení
§
Stádium intuitivního myšlení (4-7let)
• Dítě myslí o tom co vidí, opírá se o vizuální vjemy
• Uvažuje v celostních pojmech
• Selhává v korálkovém experimentu – více zápisky
o St. Konkrétních operací (7-11 let)
o St. Formálních operací (11/12-15/20 let)
- Tato stádia představují odlišené formy myšlení, objevují se u všech dětí, mohou se lišit
v rychlosti
Otazníky na Piagetovo pojetí inteligence:
- K vývojovým změnám zřejmě nedochází tak najednou a jednoznačně ve všech
směrech
- Neopiagetovské pojetí = člověk vykazuje odlišné úrovně dovedností v různých
souvislostech
- Význam sociálního prostředí nelze ve vývoji intelektu opomíjet
Novorozenecké období 4-6 týdnů po porodu
Jak novorozenec vypadá