Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vyvojova_psychologie_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (286.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Lev Semjonovič Vygotskij - Sociokulturní teorie

- Počátek vývoje v kultuře, ne v jedinci
- Kulturně – instrumentální povaha vyšších psychických funkcí à vyvíjí se díky

nějakému druhému zkušenějšímu

- Učení táhne vývoj v zóně nejbližšího vývoje

- Vývoj psych. funkcí z vnějšku dovnitř – mají původ vně, postupně se dostává

„dovnitř“ do jedince

Teorie učení J. Piageta

1) Proces inteligence jakožto typ adaptace na prostředí
- Kognitivní vývoj probíhá tím, že si člověk vytváří schémata pomocí procesu

ASIMILACE a AKOMODACE

- Asimilace = začlenění nových zkušeností do starých /již existujících/ schémat
- Akomodace = nové zkušenosti mění stávající schémata nebo vytváří nové

o * dítě zjistí že delfín není ryba ale savec – musí pochopit rozdíl

- Vývoj = nahrazování starých schémat novými
2) Periodizace kognitivního vývoje
- Popis jak probíhá kognitivní vývoj od samého počátku
- 4 stádia:

o Senzomotorické (do 2 let)

§

Dítě sleduje hračky, motorikou s nimi něco dělá

§

Nahodilá motorická aktivita à chování s cílem

§

Plné soustředění na vlastní tělo à chápání sebe jako objektu mezi

objekty

§

Vrchol = stálost objektů, chápání symbolů

§

Do 1. měsíce – období reflexů

§

1.-4. měsíc – primární kruhové reakce (první schémata, má vědomé

chování)

§

4.-8. měsíc – sekundární kruhové reakce (dítě začíná chápat stálost

objektu)

§

8.-12. měsíc – koordinace sekundárních kruhových reakcí (chápe že si

nějak může pomoct k tomu co chce udělat)

§

12.-18. měsíc – terciární kruhové reakce – experimenty s předměty

§

18.-24. měsíc – zvnitřnění schémat – počátek chápání symbolů, hra na

„jako“

o Předoperační (2-7 let)

§

Nejsou ještě opravdové myšlenkové operace

§

Dítě může přemýšlet pouze o názorných věcech, které si umí dobře

představit

§

Nemá ještě schopnost provádět duševní operace

§

Stádium symbolických funkcí (2-4roky)

• Magické myšlení, dítě posuzuje věc podle toho jak vypadá,

egocentrické myšlení

§

Stádium intuitivního myšlení (4-7let)

• Dítě myslí o tom co vidí, opírá se o vizuální vjemy

• Uvažuje v celostních pojmech

• Selhává v korálkovém experimentu – více zápisky

o St. Konkrétních operací (7-11 let)
o St. Formálních operací (11/12-15/20 let)

- Tato stádia představují odlišené formy myšlení, objevují se u všech dětí, mohou se lišit

v rychlosti

Otazníky na Piagetovo pojetí inteligence:

- K vývojovým změnám zřejmě nedochází tak najednou a jednoznačně ve všech

směrech

- Neopiagetovské pojetí = člověk vykazuje odlišné úrovně dovedností v různých

souvislostech

- Význam sociálního prostředí nelze ve vývoji intelektu opomíjet


Novorozenecké období 4-6 týdnů po porodu
Jak novorozenec vypadá

Témata, do kterých materiál patří