Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o Primární – protosociální chování, vnímání fyzického X sociálního světa, dítě
věnuje pozornost obličejům, reaguje na matčin hlas, synchronizace rodiče a
dítěte
o Sekundární – ¾ roku se do pozornosti dostávají i jiní lidé než prim.pečovatel,
sdílení pozornosti (oba aktéři se společně věují nějakému objektu)
o Terciární = uvědomování si sebe sama, a stavu druhých, kolem roku a půl,
o 12.-18. měsíc à první známky altruistického prosociálního chování (nabízejí
jiným dětem hračky, jídlo,…)
o 2.-3. rok à snaha poskytovat útěchu
David Premack, Guy Woodruff – Teorie mysli
- 6. – 7. rok (občas i od 4 let)
- Druhý člověk si může o nějaké věci myslet něco jiného než já
- Modul teorie mysli = existuje něco jako vrozený systém mozku, který se zapne
v určitém období, a dítě začíná fungovat jako dospělý (neexistují pro to ale
em.doklady)
René Spitz – emoční deprivace
- Jako příčina vzniku psychogenních poruch (= takové, které jsou způsobeny narušenou
interakcí matky a dítěte)
- Děti v kojeneckých ústavech se vyvíjejí disharmonicky à chybí primární pečovatel,
jedna sestra na více dětí, dítě ve 3 letech na úrovni 18.měsíčního dítěte
- Dítě v 6.-18. měsíci separováno od matky à dochází ke zpomalení vývoje
o Plačtivost, menší vnímavost à stažení do sebe, apatie, zpomalený i fyzický
růst (dítě přestane přibývat, psychicky se vyvíjet)
- 1. fáze = anaklitická deprese (marasmus = nemožnost se rozvíjet)
o Neschopnost se rozvíjet, pokud netrvá příliš dlouho je zvratná
o Ztráta emočního pouta s matkou
- 2. fáze = hospitalismus
o Více než pět měsíců à přestane reagovat na jeho okolí, poruchy spánku,
poruchy příjmu potravy, kojenecká kolika, atopický exém, stereotypní pohyb
James Robertson – Separace v nemocnici
- 3 fáze separace (popsali s Bowlbym) 50. léta
1. Protest – separační úzkost
2. Zoufalství – žal, truchlení
3. Popření – obranný mechanismus
Deprivace a privace
Langmeier, Matějíček, 1963
- Psychická deprivace = nedostatečné uspokojení základních psych potřeb
- 5 základních potřeb = Stimulace /vystavení přiměřenému množství podnětů/,
Smysluplnost světa /Vše musí dávat nějaký smysl/, Jistý a láskyplný vztah /stabilní a
pevné pouto s primárním pečovatelem/, Pozitivní identita /pozitivní přijetí sebe sama,
uvědomování si své hodnoty/, Otevřená budoucnost /neohrožující budoucnost/
Michael Rutter
- Deprivace = ztráta pouta, dopad záleží na intenzitě a délce neg vlivů
- Privace = nemožnost vytvoření pouta
- Nepříznivé vlivy souvisejí s delikvencí – rodinný nesoulad, sociální deviace, sociální
znevýhodnění, nekvalitní vzdělání
Biologický dopad deprivace a privace
- Čím dříve začalo týrání / zanedbávání, tím menší má mozek objem
- Zvýšená aktivace HPA osy (horší zpracovávání stresu) /hypotalamo-hypofýzo-