Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vyvojova_psychologie_zkracena

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (286.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

- Čím více nejistoty ve vztahu dítě v důsledku chování prožívá, tím více opory od něj

potřebuje, a tím spíše se mu jí od něj nedostává

- Dítě „ždímá“ z matky co nejvíce péče, kterou ale nedokáže využít

Nejistý – úzkostný vyhýbavý

- Pečovatel: málo emočně dostupný, nereaguje dostatečně, málo vnímavý
- Dítě: na návrat matky nereaguje (ve skutečnosti ale ano, jen to nedávají znát – změna

srdečního rytmu apod), umožňuje mu to předcházet zklamání, vyhýbavé chování,
nezájem, odvrácení se, zakrývání tváře

- Matka – není špatná, ale – neumí identifikovat stavy dítěte /často ani vlastní/, neumí

projevovat své emoce, verbální projevy nedoprovází dostatečnou mimikou, nechává
dítě „vyřvat“ apod

Deozorientovaný / Dezorganizovaný attachment

- Marry Main, klasifikovaný společně s jednou z úzkostných forem
- Pečovatel: nepředvídatelné nezorganizované chování, nemusí týrat ale mohou mít

potíže kontrolovat své emoční stavy, prožívat nekontrolovatelnýá vztek

- Dítě: nerozumí projevům matky, při návratu matky dítě ztuhne, blíží se k ní

s odvrácenou tváří, chodí v kruhu…

- Dítě poděšené rodičem hledá bezpečí a utišení u zdroje hrozby
- Často u obětí týrání a zneužívání
- * Efekt druhé generace – vzpomínky na tyto stavy rodiče à vznik podobného stavu u

dítěte které se naučilo jak s těmito stavy nakládat

Attachment v dospělosti

- Marry Main
- Projektivní zkouška, zjišťují se vztahy s rodiči, jejich vývoj, zažívání separace apod
- Analýza způsobu jakým jsou vzpomínky předkládány, jak hodnotí minulost
- Pomocí Griceho maxim – pravdivost, kompletnost, relevance, přehlednost (víc

v zápiskách)

- Zachycuje stav mysli – bezpečný / zaujatý / opomíjející

o Bezpečný = jistý att., zaujatý = úzkostný vzdorující, opomíjející = úzkostný

vyhýbavý

Chybějící vazba = zdroj stresu

- Biologický sklon dítěte přilnout k osobě à pokud neumožněno à dítě je stresované

à pokud probíhá po delší dobu à celoživotní vazebné procesy budou negativně
poznamenány


Raný proces socializace – deprivace

- Sociální dovednosti, myšlení a kognice

o Dovednosti = umožňuji fungovat s dalšími lidmi
o Myšlení = schopnost pracovat s informacemi týkající se sociálních věcí
o Kognice = jak lidé sociálně myslí, a chovají se v přítomnosti lidí

Andrew Meltzoff – Teorie druzí jsou jako já

- Atribuce – připisujeme druhým pocity které se pojí s daným chováním
- Druzí jsou jako já ale i já jsem jako druzí

Colwyn Trevarthen – Teorie intersubjektivity

- Teorie o vrozené schopnosti dítěte ke komunikaci, motivaci k interakci
- Pozorování pohledu druhého člověka, rozpoznávání obličejů, zrcadlení mimiky a

projevů negativních emocí

- Intersubjektivita má několik rovin:

Témata, do kterých materiál patří