Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
- Čím více nejistoty ve vztahu dítě v důsledku chování prožívá, tím více opory od něj
potřebuje, a tím spíše se mu jí od něj nedostává
- Dítě „ždímá“ z matky co nejvíce péče, kterou ale nedokáže využít
Nejistý – úzkostný vyhýbavý
- Pečovatel: málo emočně dostupný, nereaguje dostatečně, málo vnímavý
- Dítě: na návrat matky nereaguje (ve skutečnosti ale ano, jen to nedávají znát – změna
srdečního rytmu apod), umožňuje mu to předcházet zklamání, vyhýbavé chování,
nezájem, odvrácení se, zakrývání tváře
- Matka – není špatná, ale – neumí identifikovat stavy dítěte /často ani vlastní/, neumí
projevovat své emoce, verbální projevy nedoprovází dostatečnou mimikou, nechává
dítě „vyřvat“ apod
Deozorientovaný / Dezorganizovaný attachment
- Marry Main, klasifikovaný společně s jednou z úzkostných forem
- Pečovatel: nepředvídatelné nezorganizované chování, nemusí týrat ale mohou mít
potíže kontrolovat své emoční stavy, prožívat nekontrolovatelnýá vztek
- Dítě: nerozumí projevům matky, při návratu matky dítě ztuhne, blíží se k ní
s odvrácenou tváří, chodí v kruhu…
- Dítě poděšené rodičem hledá bezpečí a utišení u zdroje hrozby
- Často u obětí týrání a zneužívání
- * Efekt druhé generace – vzpomínky na tyto stavy rodiče à vznik podobného stavu u
dítěte které se naučilo jak s těmito stavy nakládat
Attachment v dospělosti
- Marry Main
- Projektivní zkouška, zjišťují se vztahy s rodiči, jejich vývoj, zažívání separace apod
- Analýza způsobu jakým jsou vzpomínky předkládány, jak hodnotí minulost
- Pomocí Griceho maxim – pravdivost, kompletnost, relevance, přehlednost (víc
v zápiskách)
- Zachycuje stav mysli – bezpečný / zaujatý / opomíjející
o Bezpečný = jistý att., zaujatý = úzkostný vzdorující, opomíjející = úzkostný
vyhýbavý
Chybějící vazba = zdroj stresu
- Biologický sklon dítěte přilnout k osobě à pokud neumožněno à dítě je stresované
à pokud probíhá po delší dobu à celoživotní vazebné procesy budou negativně
poznamenány
Raný proces socializace – deprivace
- Sociální dovednosti, myšlení a kognice
o Dovednosti = umožňuji fungovat s dalšími lidmi
o Myšlení = schopnost pracovat s informacemi týkající se sociálních věcí
o Kognice = jak lidé sociálně myslí, a chovají se v přítomnosti lidí
Andrew Meltzoff – Teorie druzí jsou jako já
- Atribuce – připisujeme druhým pocity které se pojí s daným chováním
- Druzí jsou jako já ale i já jsem jako druzí
Colwyn Trevarthen – Teorie intersubjektivity
- Teorie o vrozené schopnosti dítěte ke komunikaci, motivaci k interakci
- Pozorování pohledu druhého člověka, rozpoznávání obličejů, zrcadlení mimiky a
projevů negativních emocí
- Intersubjektivita má několik rovin: