Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
manipulace a vynucování
- Dobrý výkon kompenzuje pocity viny 
- Rozvoj superega 
4.Pracovitost X Inferiorita
- Stadium latence 
- 6-12 let 
- Vývoj dovedností dítěte, učení se rolím ve společnosti, zacházení s předměty, 
seznamování s vnějším světem, základní vzdělání
- Rozvoj pozornosti a píle 
- Zisk kompetence k plnění vlastních úkolů 
- Spadá sem puberta 
- Důležitý je respekt rodiče k dítěti 
- Cílem = hledat vztahy a vyvážit výkon vztahy 
- Ctnost = kompetence 
5.Identita X Konfúze rolí
- Stádium dospívání 
- 12/15-20 let 
- Hledání životního postoje, přijímání vlastní identity, identifikace se stejnými lidmi ve 
skupinách, identifikace s vnějším pevným – idoly – pomáhají rituály
- Usilují o nezávislost, ale hodně o sobě pochybují 
- Cíl = získat vědomí sebe, kontinuitu rolí, pohlavní identitu 
- Pokud identita vytvořena à má názory, přátele, chce vztah, chce někam směřovat 
- Pokud krize neprožita – k ničemu se neodváží, nezkouší
6.Intimita X Izolace
- Stadium dospělosti 
- 20-25 let 
- Ctnost = láska 
- Cílem = Ochota spojit svou identitu s identitou druhých 
- Intimita = schopnost vstoupit do spojení a partnerství se závazky i za cenu obětí a 
kompromisů
- Vyhýbání se intimitě à pocit izolace, hluboké introverze, ponoření se do sebe
7.Generativita X Stagnace
- Stadium střední dospělosti, střtdení věk 
- 26-50 let 
- Člověk = tvor vyučující, předávající a uvádějící 
- Produkce a kreativita 
- Generativirta = Biologická /plození/, Rodičovská /péče o děti/, Technická /předávání 
řemesel/, Kulturí /předávání významů/
- Stagnace = neschopnost ztratit sebe sama v setkání těl a duší 
- Životní střed, nový pohled na živo, tendence předávání druhým 
8.Ego-integrita X Zoufalství
- Stadium pozdní dospělosti 
- 60-80 let 
- Smíření se s dosavadní životní cestou, přijetí vlastní konečnosti a smrtelnosti 
(ovdovění = nejtěžší zkouška)
- Člověk by měl být stále činný, zajímat se o druhé 
- Integrita = výsledek dobrého průběhu předchozích stádií, integrovaná osobnost 
dosahuje životní moudrosti
- Zoufalství = snaha ještě změnit chod věcí v čase který zbývá, neutěšená rekapitulace
vlastního života, může vést až k sebevraždě
+ 9.Společenská integrovanost X Odloučenost
- 80 let a více 
- Joan Mowat Eriksonová popsala tento stupeň (manželka E. Eriksona) 
- Postupné zhoršování fyz i psych zdraví, ztráta autonomie, vznik závislosti na okolí 
- Regrese do předchozích stádií, snížení naděje, ztráta sebeúcty … 
 
Vývoj kognitivních schopností od narození do konce předškolního věku Kognitivntí vývoj = vývoj schopnosti myslet, celoživotní proces 
Nurture X Nature
Role prostředí (učení) X Role biologických vlivů (zrání)
Vygotský X Piaget
J. Piaget – Genetická epistemologie
- Vývoj kognice daný, původ v genetice a jasně daných zákonitostech vývoje 
- Vývoj > učení 
- Dítě pracuje jako vědec, experimentuje, metoda pokus-omyl 
- Vývoj = pohyb z vnitřku ven à vše co se dítěti děje vychází z něj 
- Vývoj = nahrazování způsobu myšlení jinými 
