Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sociální vývoj
- Kojenci preferují sociální kontakt
- Sociální úsměv – 3 měsíce
- Schopnost sdílené pozornosti – 9 měsíc
- 8.-9. měsíc diferencovaný vztah vůči rodičům a cizím
o 7-9 měsíc strach z cizích
o Od 8 měsíců separační úzkost
Vývoj batolete 1 – 3 roky
- Konec kojeneckého období à 3. rok života = nástup do mateřské školky
- Bouřlivé období, spousta změn
- Eriksonova teorie = vytváření autonomie
- Snaha zkoušet nové dovednosti
Hrubá motorika
- Dramatický vývoj
- První kroky à jistá chůze à lezení do výšek à běhání, skákání
- 12 měsíců první kroky
- 15 měsíců běhá
- 2 roky – cyklická chůze po schodech
- Chůze = může odejít od matky, v tomto období tedy à separace od matky
- Výzvy hrubé motoriky
- Pohybové hry, nové dovednosti
Jemná motorika
- Pohyby rukou, uchopování, pouštění, manipulování s předměty, manipulační hry,
cílené a načasované pouštění předmětů
- Zlepšování koordinace oka a ruky, manipulace s drobnými předměty
- Montesori hračky
- à kreslení a psaní
- Úchop – dlaňový à špetkový / pinzetový úchop
- Kresba – tlučení tužkou à čmárání à první obrázky
- 16-18 měs – dlaňový úchop s palcem nahoře
- 18-24 měs – schopnost koordinovaných pohybů
- 2-3 roky – hrstičkový à pinzetový úchop, asociativní čmátání à záměrné čmárání
- 3 roky – první obrázky – ideografické stádium
Jazyk a řeč
- Osvojování hlásek
- 12. měs první slova
Řeč
- Do 18 měs jednoslovné výpovědi pro vyjádření celé věty
- 18-24 měs – kombinace dvouslovné a později víceslovné
- Krátké věty, četné dysgramatismy
Kognitivní schopnosti a sebepojetí
- Egocentrická perspektiva – svět nahlíží vlastní perspektivou
- Self-recognition test
o Poznání sebe samam v zrcadle – od té chvíle si buduje vlastní identitu
o Děti kolem 18. měs
o Mluví o sobě v první osobě, označuje své věci, prosazuje samostatnost, touží
po autonomii
Batolecí období je citlivé na změny
15 měsíců – separační úzkost
Percepční schopnosti
- Rozvoj vizuomotorické koordinace
- Rozvoj multimodální percepce – přesnější vnímání vjemů
- Otevřenost novým chutím, vjemům
- Zlepšování prostorové orientace
Vývoj hry
- Senzomotorická manipulační činnost à symbolická hra
- Učení nápodobou – 1. typ her
- Porozumění konceptu celistvosti – vkládačky, skládačky – 2. typ her
- Samostatná hra à hra s dospělými à hra s dětmi = 3. typ her
Emoce – období vzdoru
- Vytváření identity, boj o autonomii
- Snaha řídit své okolí, testovat jeho reakce, obtížná kontrola vlastních emocí
- Období vzdoru = 1,5 – 3 roky à nejdůležitější v batolecím období
Jaké je batole?
• Prudký rozvoj řeči, zručné, živé, pohyblivé, zvládá komplexnější úkony sebeobsluhy,
dokáže vytvářet mentální představy, ovládá imitaci, konstrukční i explorační hry,
uvědomuje si svou osobu, prozkoumává okolí, odpoutává se od rodičů