Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Sociální vývoj
- Kojenci preferují sociální kontakt 
- Sociální úsměv – 3 měsíce 
- Schopnost sdílené pozornosti – 9 měsíc 
- 8.-9. měsíc diferencovaný vztah vůči rodičům a cizím 
o 7-9 měsíc strach z cizích 
o Od 8 měsíců separační úzkost 
 
Vývoj batolete 1 – 3 roky 
- Konec kojeneckého období à 3. rok života = nástup do mateřské školky 
- Bouřlivé období, spousta změn 
- Eriksonova teorie = vytváření autonomie 
- Snaha zkoušet nové dovednosti 
Hrubá motorika
- Dramatický vývoj 
- První kroky à jistá chůze à lezení do výšek à běhání, skákání 
- 12 měsíců první kroky 
- 15 měsíců běhá 
- 2 roky – cyklická chůze po schodech 
- Chůze = může odejít od matky, v tomto období tedy à separace od matky 
- Výzvy hrubé motoriky 
- Pohybové hry, nové dovednosti
Jemná motorika
- Pohyby rukou, uchopování, pouštění, manipulování s předměty, manipulační hry,
cílené a načasované pouštění předmětů
- Zlepšování koordinace oka a ruky, manipulace s drobnými předměty 
- Montesori hračky 
- à kreslení a psaní 
- Úchop – dlaňový à špetkový / pinzetový úchop 
- Kresba – tlučení tužkou à čmárání à první obrázky 
- 16-18 měs – dlaňový úchop s palcem nahoře 
- 18-24 měs – schopnost koordinovaných pohybů 
- 2-3 roky – hrstičkový à pinzetový úchop, asociativní čmátání à záměrné čmárání 
- 3 roky – první obrázky – ideografické stádium 
Jazyk a řeč
- Osvojování hlásek 
- 12. měs první slova 
Řeč
- Do 18 měs jednoslovné výpovědi pro vyjádření celé věty 
- 18-24 měs – kombinace dvouslovné a později víceslovné 
- Krátké věty, četné dysgramatismy 
Kognitivní schopnosti a sebepojetí
- Egocentrická perspektiva – svět nahlíží vlastní perspektivou 
- Self-recognition test 
o Poznání sebe samam v zrcadle – od té chvíle si buduje vlastní identitu 
o Děti kolem 18. měs 
o Mluví o sobě v první osobě, označuje své věci, prosazuje samostatnost, touží 
po autonomii
Batolecí období je citlivé na změny 
15 měsíců – separační úzkost 
Percepční schopnosti 
- Rozvoj vizuomotorické koordinace 
- Rozvoj multimodální percepce – přesnější vnímání vjemů 
- Otevřenost novým chutím, vjemům 
- Zlepšování prostorové orientace 
Vývoj hry
- Senzomotorická manipulační činnost à symbolická hra 
- Učení nápodobou – 1. typ her 
- Porozumění konceptu celistvosti – vkládačky, skládačky – 2. typ her 
- Samostatná hra à hra s dospělými à hra s dětmi = 3. typ her 
Emoce – období vzdoru
- Vytváření identity, boj o autonomii 
- Snaha řídit své okolí, testovat jeho reakce, obtížná kontrola vlastních emocí 
- Období vzdoru = 1,5 – 3 roky à nejdůležitější v batolecím období 
Jaké je batole?
• Prudký rozvoj řeči, zručné, živé, pohyblivé, zvládá komplexnější úkony sebeobsluhy,
dokáže vytvářet mentální představy, ovládá imitaci, konstrukční i explorační hry, 
uvědomuje si svou osobu, prozkoumává okolí, odpoutává se od rodičů 
