Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mezi lidmi
- Společenská konvence = kulturně daná pravidla která usnadňují společenský kontakt a
porozumění
Jean Piaget – Kognitivistické pojetí
- Zkoumal pomocí příběhů s otevřeným koncem 
- Heteronormní morálka – určována druhými, příkazy zákazy a pochvaly od dospělých 
- Tranzitorní morálka – vyjadřuje vlastní názor 
- Autonomní morálka – uznává určité jednání za /ne/správné bez ohledu na autoritu 
Lawrence Kohlberg – Teorie morálního vývoje
- Myšlení nám umožňuje vynášet soudy 
- Předkonvenční /trest a poslušnost/, konvenční /“hodné dítě“ – očekávání druhých/ a 
postkonvenční morálka /společenské smlouvy/
 
Vývoj osobnosti – Eriksonova teorie – 8 věků člověka Erik Erikson 
- Psychoanalytik, americký psycholog 
- Děti v USA 
- Hlubinné, nevědomé a často rozporné a konfliktní emoce a instinkty které ovlivňují 
emoční a sociální vývoj člověka
- Zabývá se vývojem identity člověka 
- Epigenetický princip vývoje = vývoj člověka v etapách, genetické faktory se na vývoj 
podílejí v interakci s vlivy společnosti a kultury
Stádia vývoje podle Eriksona
- Osm věků člověka, v každém stádiu řešíme určitý konflikt 
- Konflikt = přirozená součást stádia, a vyřešením získáváme novou dovendnost 
- Vývojem se obohacujeme o nové vlastnosti 
- Pokud konflikt nelze vyřešit, vývoj stagnuje nebo se naruší 
- Vychází z psychoanalýzy 
- Rozlišuje stav vědomí a části osobnosti 
- Zaměřuje se na Americkou kulturu (včetně indiánů a afro američanů) 
 
 
1.Základní důvěra X Základní nedůvěra
- Orálně smyslové stadium 
- 0-1 rok 
- Dítě dorůstá do pocitu vnitřní intimity a zážitku vnitřního blaha 
- Musí získat pocit důvěry, ubránit se pocitům nejistoty a nedůvěry /život je i přes 
veškeré nelibosti dobrý/
- Pocit důvěry získává díky citlivé péči matky 
- Projevy důvěry: snadné krmení, dobrý spánek, snadné vyprazdňování 
- Díky zvládnutí tohoto konfliktu se vyvine pevný pocit osobní integrity a sounáležitosti 
- Nedůvěra – stesk po ztraceném ráji 
2.Autonomie X Stud a pochyby
- Svalově – anální stádium, batole 
- 1-3 roky 
- Rozvoj svalstva, nová zkušenost držení a pouštění 
- Dítě potřebuje získat vůli k poznání světa a víru ve své schopnosti 
- Vnější pevná a utišující kontrola rodiče 
- Přílišná dominance rodiče à pocit pochybností a studu 
- Stud = z přílišné závislosti na okolních osobách, pozor na zahanbování dítěte 
- Vývoj autonomie – vyjednáváním, potvrzováním a vymezováním autonomie dítěte 
s mírou rodičovského dozoru
3.Iniciativa X Vina
- Pohybově – genitální stádium 
- 3-6 let 
- Dítě se dychtivě učí, je činorodé, učí se spolupráci, snaha o vyrovnání se dospělým 
- Stává se více sebou samým, je uvolněnější 
- Období pravidel, hry 
- Získávaná kompetence = cílevědomost 
- Neúspěch vyvolá kromě viny i pocit úzkosti, pocit viny se objeví i po projevech 
