Vyvojova_psychologie_zkracena
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
adrenální/
- Častější záněty, menší výška a váha, …
Deprivační trpaslictví
- 50. léta, děti z dětských domovů nedosahují správného tělesného růstu, jsou
deprivované a snižuje se aktivita mozku
Reaktivní porucha příchylnosti – utlumené soc. chování, děti extrémně plaché 
Porucha desinhibitovaných vztahů – neselektivní náklonnost, nadměrné dožadování se 
pozornosti, důsledkem je patologické rodičovství 
 
Socializace = vliv faktoru prostředí a sociálních interakcí dítěte na jeho vývoj 
- Sociální konstrukce reality (Berger, Luckman, Vygotsky – ten zdůrazňuje vliv faktoru
prostředí a sociálních interakcí na dítě a jeho vývoj)
Výchova X Vrozenost (Nurture X Nature) 
Vliv jazyka, kultury a aktivity člověka jako činitele 
U. Bronfenbrenner – Teorie bioekologických faktorů ve vývoji dítěte 
- Jak sociální kontext a interakce s prostředím utváří člověka 
- Zdůrazňuje sociální interakce, vazby a vztahy, jazyk a kulturu.. 
Styly rodičovství: (Alfred Adler)
- Demokratický, Autoritativní, Liberální, Nedbalý 
- Nastavení hranic, komunikace, emoční blízkost, kontrola 
- Vliv na vývoj dítěte 
- Nejlepší asi demokratický styl, ale záleží na osobnosti dítěte 
- Nevhodné přístupy: hyperprotektivita (nedostatečně připravené dítě na střet s realitou), 
zanedbávání dítěte
- Nutné je seznamovat dítě i s negativními aspekty života, ale poskytovat jim přimřenou
podporu
Vlivy rodičovských faktorů na vývoj dítěte:
- Vliv postavení rodičů ve společnosti /přístup ke zdrojům – finančním, kulturním,
sociálním.. /
- Vliv homosexuality rodičů / identifikace se stejným biolog. pohlavím shodným
s kategorií genderu, neodlišovali se od vrstevníků/
- Vliv rodičovského stresu - vývoj dítěte nejvíce ovlivňuje dlouhodobá kvalita
rodičovství a vztah rodiče s dítětem
Vliv sourozenců a vrstevníků na vývoj dítěte:
- Kompetice, vyrovnání se s příchodem sourozence, spolupráce interakce hra 
- Kolem 3 let začíná hra s vrstevníky, do 3 let spíše individuální (rodiče a sourozenci 
důležitější
- Mateřská škola: důležité je, aby se dítě naučilo učit, není důležité CO se naučí 
- Sourozenci – nejdelší vztahy, formují nás, mají roli v našem životě po celý život 
 
Činitelé socializace 
Albert Bandura  - Sociálně – kognitivní teorie 
- Velký význam = učení pozorováním (observační učení) 
- Chování si osvojujeme pozorováním a nápodobou 
- Teorie sociálního učení, Bobo Doll Experiment 
o Video, dospělí se chovali /ne/agresivně k panence Bobo – děti měli tendenci
opakovat pozorované chování
o Zástupné učení – jsme schopni se učit přes někoho jiného
Teorie morálního vývoje
- Morální vývoj součástí sociálního vývoje 
- Morálka = kulturně stanovené představy o formách a zásadách správného chování 
