7 - Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
„nepřekřikujeme“ jiný hovor, rozhlas, televizi, ale snažíme se hluk odstranit
− Dopomoc při pohybu, odkládání oděvu či při uléhání na lůžko vždy nabízíme (úměrně ZP pacienta) ale nevnucujeme;
umožňujeme používání opěrných pomůcek (hole, chodítka)
− Při ústavním ošetřování by komunikace i ošetřovatelská aktivita měla cílevědomě směřovat k podpoře a k udržení
(obnově) soběstačnosti seniora nikoli předčasně předpokládat její ztrátu a vést k imobilizaci
Faktory ovlivňující komunikaci− věk
− vzdělání
− zdravotní stav
− prostředí
− smyslová porucha
− zájem a ochota starého člka o komunikaci
− snížení kognitivních fcí
2
7.
Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP
Komunikace se sluchově postiženými
− vhodné techniky a formy komunikace se mohou lišit případ od případu
− mluvená řeč (nedoslýchavost, kochleární implantát), odezírání, znakový jazyk
2 základní komunikační systémy1) auditivně-orální – mluvený jazyk majoritní slyšící spol.
2) vizuálně-motorický – znakový jazyk a prstová abeceda
1) auditivně-orální komunikační systémy− Mluvená řeč – jiná než u slyšících (neslyší svůj hlas, nebo méně než slyšící), může být nesrozumitelná− Dýchání – u dět se sluchovým post. je změněno především z kvalitativního hlediska, námaha při artikulaci
způsobuje časté přerušování výdechu a nádechu → neplynulost řeči z důvodu špatné koordinace výdechu a nádechu
− změny fonace – závislé na stupni a typu sluchové vady a na době jejího vzniku
• narušení tvorby hlasu z důvodu sluch. post. nazýváme audiogenní dysfonií• hlavní projevy:
1. kolísání tónové výšky hlasu
2. kolísání síly hlasu
3. monotónnost hlasového projevu
4. změna barvy hlasu
5. časté hlasové vady
• hlas neslyšícího dítěte zní nepřirozeně, drsně, tlačeně, křiklavě, pisklavě nebo nepřiměřeně hluboce
• hlas nedoslýchavých bývá slabý a chybí mu přirozená rezonance