7 - Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
− při sdělování inf. si ověřit zdali nás MP dobře vidí a slyší
− nezahlcovat informacemi – ale sdělovat všechny informace, i pokud by MP mohl mít problém je pochopit – netajit!
Komunikace s romy
Kulturní vzorce a normy chování− vztah mezi mužem a ženou (vyhledat kolegy, neústupnost)
− postavení v daném společenství (vyhledat nadřízeného, neústupnost)
− pozdrav, díky a prosba, tykání a vykání (nevyžadovat, ale dodržovat)
− lež, nepravda, vlastní pravda (empatie, …)
Verbální a neverbální komunikace u romů− odlišné komunikační prostředky
− romské prostředí → hustá vztahová síť
− otevřený nesouhlas, či dokonce odmítnut → NEZDVOŘILÉ
− jedinec si vše odnáší i za hranice prostředí, ze kterého pochází
Zásady komunikace s romy− nespěchat, být trpělivý
− vnímat řeč těla
− nekritizovat před kolektivem
− nebát se dotyků
− nebát se emocí
− mluvit věcně, jasně, stručně a konkrétně
− přistupovat dle individuálních potřeb
− používat zpětnou vazbu
− respektovat
Odlišnost komunikačního stylu romů− ohromně vyvinutý smysl pro poznání člověka pouhým pohledem a intuicí
− malá slovní zásoba
− nebojí se přísnosti, pokárání a kritiky, pokud je míněno taktně
− jsou empatičt
− rychle dokážou přispěchat na pomoc a ,,podrží“ člověka v tsni
Komunikace s romským klientem− vnímat klienta jako rovnocenného partnera− přizpůsobit se romským zvyklostem, ale neustupovat z požadavků
− neztratit získanou důvěru
− dobré mít na paměti jejich povahové zvláštnosti (slabá vůle, nespolehlivost, …)
− nepoučovat matku o výchově dět
− nekritizovat chod domácnosti
− na poprvé ho zarazí, že se umíte pohybovat na ,,romské půdě“ → dva druhy reakce: stane se opatrným, jelikož si vás