7 - Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• s osobou se poté bude lépe komunikovat
5) s osobami s poruchou plynulosti− na počátku léčení sestaven léčebný plán
− posloucháme pozorně
− mluvíme pomalu a prodlužujeme pauzy mezi větami
− během plynulých fází podněcujeme k verbální komunikaci (plynulost řeči se různě zlepšuje nebo zhoršuje)
6) s osobami s poruchou artikulace− trpělivost
− při dlouhé mluvě se zhorší řeč – podporujeme kliena v užívání krátkých vět
7) s osobami s poruchou grafické podoby řeči− vyvození hlásky – logoped
− důležité soustavně cvičit – nutná automatizace
8) s osobami s poruchou hlasu− mluvíme pomalu, vokalizujeme řeč – tempo řeči zpomalíme lehkým prodloužením hlasu tak, aby mluvení znělo přir.
− mluvíme relaxovaně s měkkým hlasovým začátkem− neverbálně komunikujeme v přátelském tónu− stálý oční kontakt
9) s osobami se symptomatickými poruchami− komunikační systém s obrazovými symboly – piktogramy − znak do řeči využívá řeči těla – přirozená gesta a mimiku
4
7.
Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP
Komunikace se zrakově postiženými
Desatero komunikace
1. Při kontaktu s pacientem je nutné s ním jednat tak, aby se necítil ponížen
2. S nevidomým je nutno jednat přirozeně a přímo, nikoliv přes jeho průvodce
3. Osoba jednající s nevidomým zdraví jako první
4. Podání ruky na pozdrav nahrazuje nevidomému vizuální kontakt
5. Při vyšetření je nezbytné pacientům vysvětlit, co se bude dít
6. Dveře do místnost by měly zůstávat buď zcela otevřené nebo zcela zavřené
7. Věci nevidomého by měly zůstat na svém místě
8. Při komunikaci s nevidomým lze bez obav použít slov: vidět, kouknout se, mrknout, prohlédnout si
9. Na vodícího psa není vhodné mlaskat, hvízdat, hladit ho, krmit ho
10. Při jednání by měl být nevidomý objednán na určitou hodinu.