Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7 - Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (93.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Způsoby komunikace
Verbalismus− tj. nevhodné užívání slov, jejichž význam jedinci unikl, nebo jej zná nepřesně
− jedinec může nevhodně využít slovo vzhledem k situaci
− od raného věku třeba přesně vysvětlovat, co které slovo znamená a jaký nese význam− dobré slovo spojit s konkrétním příkladem
Braillovo písmo− tvůrce: Louis Braille− není lehké se ho naučit
− vedle řeči nejdůležitější komunikační systém nevidomých

Základní zásady− komunikujeme přirozeně− pozdravit bychom měli jako první – nevidomý nás nemusí zaznamenat, a následně se představit− díváme se do očí – jen velmi malá skupina nevidomých nevidí skutečně vůbec nic
− dostatek času− nevnucujeme pomoc
− pokud má s sebou nevidomý vodícího psa, nijak ho nevyrušujeme od jeho práce, nesaháme na něj bez vědomí majit.

Komunikace s mentálně postiženými 

− Při práci s mentálně postiženými můžeme použít alternativní a augmentativní (rozšiřující) komunikaci = podpůrný a 

náhradní systém komunikace (využívá všechny možnosti jedince)

− pokouší se přechodně nebo trvale kompenzovat poruchy a postižení:

1. S pomůckami

▪  předměty, fotografie, zvuky - hudba, piktogramy, písmena, psaná slova

2. Bez pomůcek

▪ artikulace, gesta, mimika, znaková řeč (manuální znaky), oční kontakt, spojení řeči s pohybem

5

7.

Komunikace s lidmi s jednotlivými ZP

Základní zásady− komentujeme vše v okolí
− krátké věty doprovázené mimikou− přebírat pojmy, které si vytváří dítě
− názornost - spojení pojmu s konkrétním předmětem
− stereotypy - pořád stejné pojmy u stejných věcí

− tykáme jen po domluvě
− všechno dobře a srozumitelně vysvětlit− mluvit s nimi a ne jejich průvodci
− přizpůsobit se jejich tempu chápání (práce, …) 
− nemluvíme jako s dítětem

Témata, do kterých materiál patří