Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




KAPITOLY Z LITERÁRNÍ TEORIE PRO 1.-4. ROČNÍK

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (827.97 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

b)  motiv – nejmenší jednotka díla nesoucí určitou samostatnou informaci (téma vzni-

ká  spojením  více  motivů:  v díle  se  objeví  motiv  cesty,  motiv  postavy  cestujícího, 
dobrodruha, motiv exotických zemí… – když tyto motivy spojíme, odhalíme celkové 
téma); vedoucí motiv, který se vícekrát opakuje, nebo prochází celým dílem, se na-
zývá leitmotiv;  

c)  literární postava a její charakteristika; 
d)  prostředí – veškerý vnější svět, jenž obklopuje postavu a v němž se rozvíjí děj; 
e)  děj.  

    
   Jednotlivé motivy,  témata,  části  příběhu je  možno  seřadit tak,  aby  na sebe  navazovaly 
časově a logicky podle příčinné souvislosti. Tento přirozeně uspořádaný dějový základ se 
nazývá fabule. Autor ovšem může jednotlivé části příběhu seřadit a pospojovat, jak se mu 
zlíbí.  Této  jedinečné autorské organizaci motivů a  témat v díle  se  říká  syžet. Při  vnímání 
(čtení a interpretaci) díla si pak vlastně čtenář fabuli rekonstruuje. 
   

K a p i t o l y   z   l i t e r á r n í   t e o r i e  | 10 

JAZYKOVÁ VRSTVA    Jazyk uměleckého díla je dán autorovým uměleckým záměrem. Základem jazyka děl je 
národní spisovný jazyk, avšak pro estetickou funkčnost jazyka autor může čerpat i z nespi-
sovných jazykových prostředků, které např. charakterizují literární postavu, prostředí, do-
bu… 
   Uměleckých  jazykových  prostředků  existuje  široká  škála.  Postupně  se  s mnoha  z nich 
setkáme při četbě a interpretaci. Nyní si představíme ty zásadní a základní.  
   Zvuková rovina jazyka se uplatňuje především v poezii. Text (nebo jen některá jeho část) 
je po zvukové stránce záměrně uspořádán tak, aby se zvukové kvality staly nápadnými, aby 
na sebe upozornily a signalizovaly, že mají ve stavbě textu i svou funkci významovou. Ve 
zvukové  rovině  uměleckého  díla  sledujeme  hláskové  složení  jazykového  projevu,  které 
umožňuje vznik těchto uměleckých výrazových prostředků: 

Témata, do kterých materiál patří