KAPITOLY Z LITERÁRNÍ TEORIE PRO 1.-4. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
a) zvukomalba/onomatopoie – zvukomalebná jsou taková slova, která vznikla na
základě hlásek napodobující, připomínající nějaký (ne/libozvučný) zvuk
„(…) biče svist a pouta chřest (…)“
Svatopluk Čech – Písně otroka;
b) eufonie/libozvučnost – kladně působící uspořádání hlásek; v češtině jsou napří-
klad libozvučné dvojhláska ou ve spojení se souhláskou l
„Zabila jsem holoubátko,
matko má,
zabila jsem holoubátko –
opuštěné jediňátko –
bílé bylo jako sníh!“
Karel Jaromír Erben – Dceřina kletba (Kytice);
c) kakofonie/nelibozvučnost – seskupení hlásek působící záporně (avšak esteticky)
„(…) řetězů řinčí hřmot (…)“
Karel Hynek Mácha – Máj.
Jiné zvukové složky jazyka částečně závisejí na rozhodnutí recitátora či čtenáře: intona-
ce, zabarvení hlasu, tempo atp.
V několika rovinách jazyka narazíme na tropy (č. j.: tropus) – umělecká nepřímá, obrazná
pojmenování. Při tvorbě obrazných pojmenování umělec vytváří neočekávaná spojení a
souvislosti. Obrazný význam nabývají pojmenování přenesením pojmenování a básnickým
přirovnáním. Dané přenesení nerespektuje přísně logickou vazbu mezi původním a cílo-
vým pojmenováním, naopak se umělec snaží o nezvyklá, neotřelá spojení.
Hlavní druhy tropů:
a) příměr/básnické přirovnání – pojmenování předmětů nebo jevů na základě po-
rovnání s jinými; vnějším znakem přirovnání bývá gramatická spojka jak, jako
„Jak lvové bijem o mříže,
jak lvové v kleci jatí (…)“
Jan Neruda – Jak lvové bijem o mříže (Písně kosmické);
K a p i t o l y z l i t e r á r n í t e o r i e | 11