KAPITOLY Z LITERÁRNÍ TEORIE PRO 1.-4. ROČNÍK
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Margaret Mitchellová – Jih proti Severu I.;
d) nepřímá řeč: vypravěč nás zpravuje o promluvě postavy/subjektu, a to formou ve-
dlejší věty předmětné;
Poznamenala, že manželství je vážná záležitost. Řekl jsem, že není.
Albert Camus – Cizinec;
Saturnin se ptal, bude-li někdo teď v poledne v kanceláři.
Zdeněk Jirotka – Saturnin
.
KOMPOZIČNÍ VRSTVA Kompozicí rozumíme záměrné uspořádání jednotlivých jazykových i tematických složek
literárního díla v jednotný celek. Kompozice se tak stává stěžejním prostředkem realizace
autorova uměleckého záměru a slouží k vyjádření celkového charakteru a smyslu díla.
V kompoziční výstavbě se projevují, popř. obměňují, především vztahy časové, místní a
K a p i t o l y z l i t e r á r n í t e o r i e | 15
příčinné. Uvědomme si však, že zvláště v moderní literatuře se klasické kompoziční poža-
davky stírají, v popředí stojí originalita.
Nejdůležitější prostředky kompoziční výstavby v próze jsou věty, odstavce a kapitoly,
v poezii verše, sloky a básně, v dramatu repliky (tj. to, co vysloví jeden herec, než je vy-
střídán jiným), výstupy a dějství.
POSTUPY KOMPOZICE Z HLEDISKA SEVŘENOSTI
a) tektonická výstavba: pevná, soudržná, vnitřně provázaná, obvykle na sebe motivy a
témata navazují (dílo má jasný úvod – jádro – závěr);
b) atektonická výstavba: nepevná, nesoudržná, dílo nemá pevnou stavbu, motivy a
témata na sebe nenavazují, jejich pořadí je úmyslně zpřeházeno (typická pro meto-
du psaní proudu vědomí).