Zpracování témat k závěrečným ústním zkouškám z odborného výcviku - celá kro tématu 37
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ekologické zemědělství při pěstování rostlin
Ekologické zemědělství (někdy též biozemědělství, řidčeji organické zemědělství z anglického „organic agriculture“) je takový způsob hospodaření, který bere ohled na přirozené koloběhy a závislosti a umožňuje tak produkovat vysoce kvalitní a hodnotné potraviny. Jeho prioritou je kvalita, nikoli kvantita produkce. Je založené na zásadách etičtějšího přístupu vůči chovaným zvířatům, ochrany životního prostředí, šetření neobnovitelných zdrojů, ochraně zdraví populace ale i udržení zaměstnanosti v zemědělství a na venkově a udržení biodiverzity (rozmanitosti rostlinných a živočišných druhů). Je jedním z prostředků trvale udržitelného rozvoje a od roku 1994 je součástí zemědělské politiky Evropské unie. Organické zemědělství je jedna z teorií zemědělského hospodaření, založená čistě na používání organických hnojiv (hnůj, kejda, kompost, atd.), který nepřipouští hnojiva minerální. V současné době se začíná stále více uplatňovat v USA, Austrálii a Evropě. Velký důraz je kladen na přirozenou půdní úrodnost, vyhnojování polí a agrotechniku. Opakem organického zemědělství je konvenční zemědělství, které je postaveno na maximálním zisku. V souvislosti s tím, že se hnojí hlavně organickými hnojivy, jedná se o sdruženou rostlinnou a živočišnou výrobu.
Hospodaření firmy
Hospodaření podniku: výnosy, náklady, hospodářský výsledek, účetní výkazy a jejich potřeba pro finanční analýzu pro každodenní manažerská rozhodnutí. Výnosy podniku: peněžní částky, které podnik získal z veškerých svých činností za určité účetní období (měsíc, rok), bez ohledu na to, zda v tomto období došlo k jejich úhradě = přírůstek majetku (aktiv)=výstupy z podniku tzv. aktuální princip (nutno odlišovat výnosy a příjmy, stejně tak později náklady od výdajů, a zisk od cash flow), (výnosy – prodej výrobků a služeb za hotové nebo na obchodní úvěr (pohledávka))- přírůstek aktiv (příjmy – peněžní přírůstek aktiv, prodej služby za hotové) (příjmy=výnosy=prodej služby za hotové (tržba) Hlavní výnosy: výrobního podniku (tržby za výrobky a služby), obchodního podniku (obchodní rozpětí=marže – rozdíl mezi kupní a prodejní cenou), bankovního podniku (rozdíl mezi úroky z úvěrů a z vkladů). Výnosy z podniku (podle výkazu zisku a ztrát), tj. z účetního hlediska: a) provozní – z provozně-hospodářské činnosti – pro to založena - (tržby za výrobky a služby); b) finanční – z finančních investic (výnosy z cenných papírů v podobě úroků); c) mimořádné – získané mimořádně (náhrada škody od pojišťovny). tržby: peněžní částka, kterou získal za prodej výrobků, zboží nebo služeb za účetní období. Tvoří je: tržby z prodeje výrobků a služeb; tržby za prodané zásoby, stroje, zařízení; tržby za prodané licence atd. tržby z prodeje výrobků a služeb: vlivy fyzický objem výroby (prodeje) - dán výr. Kapacitou, poptávkou; cenami (nabídka a poptávka, produkt trhu); sortimentní struktura prodeje (optimalizace); fakturace a způsoby úhrad atd. (předpisy). Náklady podniku: jsou peněžní částky, které podnik účelně vynaložil na získání výnosů; v penězích vyjádřené vstupy do výroby; opět rozdíl od výdajů (úbytek peněžních prostředků v hotovosti nebo BÚ); (př. nákup surovin v hotovosti je výdaj, až při výdeji surovin do spotřeby, jde o náklad, př. nákup dojnice je na fakturu je při úhradě v BÚ výdajem, ale nákladem jsou až odpisy Dl. HM. Třídění nákladů: A) z pohledu účetnictví: finančního (pro externí uživatele, banky, FÚ atd.); manažerského (pro řídící pracovníky, hlavně zajímá „kolik něco stojí, co z toho dostaneme). Manažerské pojetí nákladů: se liší od účetních nákladů: pracují se skutečnými (relevantními) náklady, zahrnují i tzv. oportunitní (alternativní) náklady = částka peněz, která je ztracena, jestliže zdroje nejsou použity pro jinou nejlepší alternativu (skutečné vynaložené – nákup materiálu,oportunitní náklady viz dříve). Explicitní náklady - ty, které podnik platí ( mají formu peněžních výdajů) – nájemné. Implicitní náklady- nemají formu peněžních výdajů a jsou tudíž obtížně vyčíslitelné. K měření proto používáme oportunitních nákladů: bere v úvahu tzv. přírůstkové náklady; rozlišuje krátkodobý a dlouhodobý na náklady a jejich vývoj. Krátkodobý pohled – některé výrobní faktory (zdroje) neměně (fixní) s objemem produkce - počet strojů, některé proměnné (variabilní), mění se s objemem produkce - množství spotřebovaných surovin. 2 druhy nákladů: fixní náklady (FC)- nemění se v závislosti na objemu produkce (př. náklady na pořízení nových strojů a zařízení, zavedení nových technologií, top mgt, odpisy, nájemné). Variabilní náklady (VC)- mění se v závislosti na objemu produkce (spotřeba materiálu, mzdy méně kvalifikovaných pracovníků (snadno nahradit), část nákladů na energii, úroky z půjček) rozdělení fixních a variabilní nákladů v praxi velmi složité. Využití: k operativnímu řízení a rozhodování - např. nákup surovin. Dlouhodobý pohled - veškeré faktory proměnné, neexistují žádné fixní náklady. Hospodářský výsledek a funkce zisku: je rozdíl mezi celkovými výnosy a celkovými náklady podniku V > N = ZISK, V < N = ZTRÁTA. Funkce zisku: Kriteriální - rozhodování o důležitých otázkách ekonomiky podniku (investování, nové technologie, objem výroby atd.). Rozvojová - tj. tvorba finančních zdrojů pro další rozvoj. Rozdělovací - rozdělování důchodu mezi stát a podnik. Motivační - motivem veškerého podnikání, zainteresovanost pracovníků. Způsoby zvyšování zisku: zvyšování výnosů, snižování nákladů, v zisku splývají kladné i záporné jeho získávání (zvýšit i zanedbáváním BOZP, ŽP, monopolní postavení, mezery v legislativě)