3. Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti.
Vývojové fáze osobnosti
Duševní zdraví
Duševní hygiena
Řešení problému
Duševní poruchy
Vývojové fáze osobnosti
Ontogeneze osobnosti – vývoj člověka od početí po smrt
Osobnost se vyvíjí a mění
Do určité míry najdeme shodné znaky v jednotlivých etapách
Vlivy prostředí
Změny probíhají na úrovni psychické, biologické, sociální
Vývoj neprobíhá rovnoměrně – na začátku vývoje je nejprudší
Fáze
Novorozenecké – prvních 6 týdnů života
Adaptace na vnější prostředí, důležitý kontakt s matkou
Kojenecké – do 1 roku
Akcelerace – seznamuje se se světem, učí se
Broukání si, první slova, lezení
Batolecí – do 3 let
Začíná mluvit, rozvoj jemné motoriky, napodobování
První období vzdoru – Proč?
Zájem o svět – Jak?
Kopernikovská revoluce – dítě si uvědomí, že není středem
Předškolní věk – 3–6 let
Proces socializace, končí vstupem do školy
Hry s vrstevníky, vlastní názor na okolí
Hry na sociální vztahy
Zvídavost – A proč?
První tvarová přeměna těla
Mladší školní věk – do 11 let
Vázanost na učitele, potřeba uznání
Rozvíjí se abstraktní myšlení, sebehodnocení
Zájmy, koníčky
Starší školní věk – pubescence – 11–15 věk
= puberta:)
Období psychologických, biologických a sociálních změn
Vliv vrstevníků
Emoční nevyrovnanost – ambivalentní city (rychle se měnící)
Zvýšený zájem o tělo, konflikt s autoritami
Oidipovský komplex – neúměrná vázanost na rodiče opačného pohlaví – častější u chlapců – fixace na matku
Naopak větší boj s rodičem stejného pohlaví
Druhá tvarová přeměna těla
Prosazování svých názorů
Adolescence – dospívání 15–20 let
Postupné srovnání vývoje dívek a chlapců
Přemýšlení o profesi, znalost silných i slabých stránek
První trvalejší vztahy, rozvoj sexuality
Postupné osamotnění od rodiny
Vzniká trestní odpovědnost
Dospělost – raná
Do 30 let
Samostatnost, ekonomická nezávislost
Pracovní výkonnost, produktivní věk
Rodina, profese
Schopnost postarat se o jiné
Dospělost střední – 30–46 let
Nejproduktivnější věk
Psychický vývoj ukončen, konflikt sociálních rolí
Na konci tohoto období přichází krize středního věku
Ženy – syndrom prázdného hnízda – odchod dětí
Zhodnocení prožitého – přehodnocování
Psychická labilita, rychlejší stárnutí
Pozdní dospělost – předdůchodový věk 46-65
Zhoršují se senzomotorické schopnosti, zejména motorické
Mozek se musí učit něčemu novému
Končí odchodem do důchodu
Stáří – 65–85
Po odchodu do důchodu se asocializují, přicházejí o soc. kontakt
Zdravotní problémy, pocit nepotřebnosti
Pohybem můžou oddálit mozkové nemoci
Pozdní stáří – kmetství
Senilita
Ztráta zájmu o sebe i o okolí
Smrt = vysvobození – ubývá strach ze smrti