Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (28.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Člověk a jeho vývoj. Duševní zdraví a rozvoj osobnosti.

Vývojové fáze osobnosti

Duševní zdraví

Duševní hygiena

Řešení problému

Duševní poruchy

Vývojové fáze osobnosti

  • Ontogeneze osobnosti – vývoj člověka od početí po smrt

  • Osobnost se vyvíjí a mění

  • Do určité míry najdeme shodné znaky v jednotlivých etapách

  • Vlivy prostředí

  • Změny probíhají na úrovni psychické, biologické, sociální

  • Vývoj neprobíhá rovnoměrně – na začátku vývoje je nejprudší

Fáze

  1. Novorozenecké – prvních 6 týdnů života

    • Adaptace na vnější prostředí, důležitý kontakt s matkou

  2. Kojenecké – do 1 roku

    • Akcelerace – seznamuje se se světem, učí se

    • Broukání si, první slova, lezení

  3. Batolecí – do 3 let

    • Začíná mluvit, rozvoj jemné motoriky, napodobování

    • První období vzdoru – Proč?

    • Zájem o svět – Jak?

    • Kopernikovská revoluce – dítě si uvědomí, že není středem

  4. Předškolní věk – 3–6 let

    • Proces socializace, končí vstupem do školy

    • Hry s vrstevníky, vlastní názor na okolí

    • Hry na sociální vztahy

    • Zvídavost – A proč?

    • První tvarová přeměna těla

  5. Mladší školní věk – do 11 let

    • Vázanost na učitele, potřeba uznání

    • Rozvíjí se abstraktní myšlení, sebehodnocení

    • Zájmy, koníčky

  6. Starší školní věk – pubescence – 11–15 věk

    • = puberta:)

    • Období psychologických, biologických a sociálních změn

    • Vliv vrstevníků

    • Emoční nevyrovnanost – ambivalentní city (rychle se měnící)

    • Zvýšený zájem o tělo, konflikt s autoritami

    • Oidipovský komplex – neúměrná vázanost na rodiče opačného pohlaví – častější u chlapců – fixace na matku

    • Naopak větší boj s rodičem stejného pohlaví

    • Druhá tvarová přeměna těla

    • Prosazování svých názorů

  7. Adolescence – dospívání 15–20 let

    • Postupné srovnání vývoje dívek a chlapců

    • Přemýšlení o profesi, znalost silných i slabých stránek

    • První trvalejší vztahy, rozvoj sexuality

    • Postupné osamotnění od rodiny

    • Vzniká trestní odpovědnost

  8. Dospělost – raná

    • Do 30 let

    • Samostatnost, ekonomická nezávislost

    • Pracovní výkonnost, produktivní věk

    • Rodina, profese

    • Schopnost postarat se o jiné

  9. Dospělost střední – 30–46 let

    • Nejproduktivnější věk

    • Psychický vývoj ukončen, konflikt sociálních rolí

    • Na konci tohoto období přichází krize středního věku

      • Ženy – syndrom prázdného hnízda – odchod dětí

      • Zhodnocení prožitého – přehodnocování

      • Psychická labilita, rychlejší stárnutí

  10. Pozdní dospělost – předdůchodový věk 46-65

    • Zhoršují se senzomotorické schopnosti, zejména motorické

    • Mozek se musí učit něčemu novému

    • Končí odchodem do důchodu

  11. Stáří – 65–85

    • Po odchodu do důchodu se asocializují, přicházejí o soc. kontakt

    • Zdravotní problémy, pocit nepotřebnosti

    • Pohybem můžou oddálit mozkové nemoci

  12. Pozdní stáří – kmetství

    • Senilita

    • Ztráta zájmu o sebe i o okolí

    • Smrt = vysvobození – ubývá strach ze smrti

Témata, do kterých materiál patří