Duchovní život Východu - Indie a Čína
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
„Vpravdě je třeba usilovat o chápání vlastního já, a o něm uvažovat; kdo viděl, slyšel, pochopil a poznal pravé já, ten poznal celý tento svět!“
(Jádžňavalkja)
-
k poznání átmanu se nedospívá studiem, ale dlouhou cestou – posty, soustředění, mlčení, sebekázeň, odpoutání vůle a pozornosti od zemského světa (askeze), odříkání smyslového potěšení, podstupování námahy a utrpění (celý lidský život)
b) myšlenka stěhování duší a spasení
Co se stane s člověkem po jeho smrti?
„Vezmou jej pak za ruku vědění, skutky a jeho dřívější zkušenosti. Jako housenka, která dospěla na okraj listu, se chopí nového začátku a sama se na něj přesune, tak i duše, když setřásla tělo a oprostila se od nevědění, se chopí nového začátku a sama se na něj přesune. Jako zlatník bere kov z jedné plastiky a uková z něho nový, jiný a krásnější tvar, tak se i duše, která ze sebe setřásla tělo a oprostila se od nevědění, tvoří jinou, novou a krásnější podobu, třeba otců…, bohů... anebo jiných bytostí. A každý se zrodí podle toho, z čeho je nyní, podle toho, jak jedná, podle toho, jak žije. Kdo koná dobro, zrodí se jako dobrý, kdo koná zlo, zrodí se jako zlý.“
(Jádžňavalkja)
-
všechno žití má charakter utrpení → nebyli nadšeni novým rozením (byť na vyšším stupni), nýbrž se snažili, aby koloběhu a střídání smrti a narození unikli (spasení – mókša)
-
Jak? → člověk musí zanechat jednání, vzdát se sama sebe, překonat vůli k životu, vědění
-
jednota boha a duše
„Kdo poznal: já jsem bráhma, nebude vysvobozen, nýbrž jest už vysvobozen. Kdo je bez žádosti, osvobozen od žádosti a v kom žádost vyhasla, kdo je sám svou žádostí, z toho duchové života neodcházejí. Je brahma a rozplývá se v něm brahma.“
II. NEORTODOXNÍ SYSTÉMY INDICKÉ FILOZOFIE (nástika)
popírají autoritu védů
500 př. l. – 1000 n. l. = „klasické“ období, po 1000 n. l. = „poklasické“ období
hlasy kritiků a pochybovačů:
naprosté odmítnutí oficiálního náboženství
nové myšlenkové systémy (Mahavíra, Buddha)
celé další dějiny Indie ve znamení náboženské plurality
zřetelně se rýsují osoby myslitelů
filozofie ztrácí charakter tajné nauky (nižší kasty)
filozofie používá jazyka nižších vrstev
1. Materialismus čárváka
napadají náboženství vůbec
vyznávají přesvědčení, že existuje pouze hmota (duchovní děje převádí na materiální)
neexistence duše, pouze hmota v podobě 4 elementů
cíl člověka – smyslová rozkoš
2. Mahávíra a džinismus 6. století př. l.
-
velký hrdina
-
džin = vykupitel, bíle odění, vzduchem odění
-
džinistické pojetí spásy: svět s se skládá z oživené duše a neoživené hmoty – hmota brání duši v dokonalosti → duše si může „pomoci“ asketickým pokáním a ctnostným životem; malé rozšíření v lidových vrstvách (3 miliony příznivců)