Duchovní život Východu - Indie a Čína
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(Konfucius)
- poradil oběma stranám – jedné straně řekl „počkejte, on zlevní“ a druhé „nezlevňujte, oni přijdou“
-
jádro Konfuciovy nauky ve výroku z Velkého učení:
„Když chtěli staří, aby v říší zářila ctnost, museli napřed uznat stát; když chtěli uspořádat stát, museli napřed vnést pořádek do své domácnosti; když chtěli vnést pořádek do domácnosti, zdokonalovali napřed svou vlastní osobu, napravovali napřed své vlastní srdce; když chtěli napravit své vlastní srdce, starali se napřed o pravdivost svých myšlenek; když se chtěli starat o pravdivost svých myšlenek, zdokonalovali napřed své vědění.“
(Konfucius)
- má-li být spravedlivý stát, musí být spravedliví občané → nejdříve třeba zdokonalit své vědění; spravedlivý stát má občany, kteří mají srovnané vědění
- uspořádaná domácnost → uspořádaný stát
-
platí to speciálně pro vládce:
„Vládne-li vaše Výsost, proč by měla usmrcovat? Přeje-li si vaše Výsost dobro, bude lid dobrý. Bytost vládce je jako vítr. Bytost nepatrného je jako tráva. Tráva se musí sklonit, vane-li nad ní vítr. Kdo vládne silou své bytosti, je podroben Polárce, která setrvává na svém místě a všechny hvězdy krouží kolem ní.“
(Konfucius)
- panovník vládnout silou osobnosti, ne silou meče
-
k tomu, aby v lidské společnosti zavládl řád, je v první řadě třeba nazývat věci jejich pravými jmény – nedorozumění plyne z toho, že neumíme přesně věci pojmenovat → vyzní jinak, než jsme si rozmysleli
-
výchova stejně přístupná všem (umělecké cítění, slušnost a mravnost) (i dívkám)
- výchova by měla vynést umělecké cítění, slušnost x tělocvik moc ne
2. Konfuciovi žáci
a) Mencius (Meng-c‘)
-
vypracoval konkrétní teorii lidské povahy
-
„rádce vládců“ – prezentoval Konfuciovy myšlenky vladařům, věřili mu
-
„Člověk je dobrý“ → sami v sobě máme klíč k harmonickému životu, uskutečníme jej a sám od sebe se nastolí pravý společenský řád (když to nejde – chyba ve vnějších podmínkách – když něco nejde koupit, lidé to kradou → kritika společnosti)
- rodíme se neposkvrnění; pokud špatné vnější podmínky, jsme zkažení
-
dává přednost monarchii před demokratickou státní formou, ale těžištěm jeho úvah je lid
„Má-li vládce vážné chyby, domlouvají mu; nedopřává-li sluchu domluvám, nastolí jiného vládce. Není-li žalářník schopen udržovat v žaláři pořádek, co s ním? Bude propuštěn. Vládne-li nepořádek v celé zemi, co pak?“
(Mencius)
- panovník je špatný → poradí mu a když neposlechne, vyberou si jiného panovníka
b) Sün-c‘
-
„Přirozenost člověka je špatná“ (všechno dobré v ní je pouze vypěstované)
- podstata člověka je špatná a my přežíváme díky tomu, že společnost má zákony
c) Konfuciův vnuk