Duchovní život Východu - Indie a Čína
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
nauka o středu – zlatá střední cesta
„Vznešený vznáší požadavky na sebe sama, nízký vznáší požadavky na druhé. Vznešený se pohybuje tak, aby jeho vystupování mohlo být vždy obecným příkladem; chová se tak, aby jeho chování mohlo být obecným zákonem; a mluví tak, aby jeho slovo mohlo být vždy obecnou normou.“
(Konfuciův vnuk)
- vznešený (= moudrý) člověk se má chovat tak, aby jeho chování a to, co říká, mohlo být obecnou normou, vzorem pro všechny
3. Lao-c‘, taoismus
-
narozen kolem roku 600 př. l.
-
tao – základní pojem filozofie Lao-c‘, nejvyšší duchovní princip
-
„cesta“ (zákon nebes)
-
„rozum“
→ neuchopitelný prazáklad světa („absolutno“) – neklade důraz na vědění
„Vědět, že nic nevím, to je nade vše.“
„Člověk se spravuje mírou země, země mírou nebes, nebesa mírou tao, tao mírou sebe sama.“
(Lao-c´)
cesta k uvědomění si taa: Lao-c´ nehlásá ani odvrat od světa, ani askezi, usiluje o pravý střed; člověk má žít a působit na světě avšak tak, aby zároveň „nebyl z tohoto světa“ → člověk by se měl chovat zlatou střední cestou
„Nikdy se s nikým nesváří, a proto se nikdo nemůže svářet s ním. Oplácej zlobu ctností, ... . A dobrým činí dobro a nedobrým též činí dobro - neboť takové je dobro síly! A k upřímným je upřímný a k neupřímným též upřímný - neboť taková upřímnost síly.“ – neukazování emocí (toho, co chci), umí nastavit druhou tvář – neudeří zpět ani neuhne
(Lao-c´)
prostý život nedbá o zisk, chytrost, obratnost, egoismus a smělá přání ⇒ klíč k etice
skutky v souladu s tao → splývá s tao
„Ten, kdo zná danost, přijímá, a kdo přijímá, je všeobecný, a všeobecný je královský a královské je nebeské, a co je nebeské, je tao - je věčné. To pak ani smrt nemůže ohrozit!“
(Lao-c´) – pokud člověk žije, jako by nežil, stane se součástí taa, klíčem je prostota
„Kdo druhé přemáhá, je silný, kdo sebe přemůže, je mocný.“
(Lao-c´) – klade nároky na to, aby „byl člověk tak, aby nebyl“
-
Laův pohled na stát a společnost:
-
vládce má panovat bez přemíry slov, příkazů, zákazů a rozkazů, vyzařováním svého vlastního bytí – bez rozkazů, ale lidé ho přesto poslouchají díky síle jeho osobnosti
-
nikoli mnohoučenost, ale prostota a jednoduchost jsou tím, co dává člověku štěstí – žít prostě, nic nechtít od života ani od sebe
-
ideální je stav společnosti žijící pod vládou tao
„Je malý stát a málo lidu v něm. Ať neužívá nástrojů a zbraní, jež třeba má. Jeho lid pak nepotáhne dál od domova, kdyby měl dvakrát zemřít. A bude mít třebas i lodě a vozy, ale nikdo na ně nenasedne. A bude mít třebas i zbraně, ale nikdo se jich nechopí. A lidé se zas budou vracet k vázání uzlů a pokrmy jim budou chutnat lahodně, obyčejný život je bude těšit.“