Duchovní život Východu - Indie a Čína
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(Lao-c´) – člověk nevyužívá výdobytky techniky
-
čisté učení Lao-c´ téměř nemělo pokračovatele
→ spíše sektářská záležitost
4. Mohismus – Muo Ti (Mo-c‘) 500-396 př.n.l.
-
napomáhat obecnému blahu a bojovat proti zlu → cesta praktické filozofie a prospěšnosti (bohatství země, přibývání obyvatel). – panovník musí vládnout tak, aby země byla bohatá a měla spoustu obyvatel
-
základem jeho filozofie je reálná lidská zkušenost, učení dáme do zákonů a uvidíme, zda pomohou všeobecnému blahu
-
princip všeobecné lásky k lidem
„Aby každý zacházel s cizími zeměmi jako se svou vlastní, s cizími rodinami jako se svou a s druhými jako sám se sebou.“ – když se chovám ke své rodině hezky, budu se tak chovat i k ostatním rodinám
(Mo-c´)
II. FILOZOFIE ČÍNSKÉHO STŘEDOVĚKU 200 př. l. – 1000 n. l.
„temný věk čínské filozofie“ – nikdo nepřišel s ničím novým, vychází se ze starých směrů → konfucianismus základem pro stát
konfucianismus – státní kult
taoismus – alchymie, pověra
Nauka o jinu a jangu
- vznik v taoismu
- feng shui – spojení slov vítr a voda → předvídání budoucnosti, kladení protikladů (sever a jih)
-
ve všem působí dva protikladné principy:
-
princip mužský – aktivní (jang)
YIANG: světlo, duch, nebesa, den, léto, jih
-
princip ženský – pasivní (jin)
YIN: tma, hmota, zem, noc, zima, sever
Tato myšlenka se stává ústřední filozofickou ideou.
- v jinu je kousek jangu a naopak → potřebují se
- jang vznešenější, ale přesto jin potřebuje
→ v momentě, kdy neznáte tmu, neuvědomujete si cenu světla → potřebujete tmu
-
buddhismus – vyhýbá se radikálním a extrémním postojům, tzv. zenový buddhismus – lidé spolu mlčí (meditují, rozjímají, přemýšlí)
III. CHARAKTER A VÝZNAM ČÍNSKÉ FILOZOFIE
-
základním motivem čínské filozofie „zlatý střed“, „míra a střed“ → myšlenka souladu člověka s veškerenstvem
-
odpor Číňanů ke všem jednostrannostem a extrémům
-
vzájemné působení dvou principů
-
čínské myšlení má světský charakter
-
v centru veškerého snažení stojí člověk
-
pro lidské štěstí je nepostradatelná střídmost, uměřenost, vnitřní vyrovnanost, duševní klid
-
konečný cíl je návod k správnému chování a jednání (etika – morálka)