Duchovní život Východu - Indie a Čína
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
8. Pohroužení a vytržení
IV. HODNOCENÍ INDICKÉ FILOZOFIE
chce být návodem ke správnému životu a spasení
čistě rozumové poznání má pouze podřízený význam (pravda je za „hranicemi rozumu“)
stále se opakuje myšlenka o stěhování duší
velkorysá tolerance jednotlivých náboženských směrů
podceňování pozemských věcí
FILOZOFIE STARÉ ČÍNY
I. KONFUCIANISMUS, TAOISMUS, MOHISMUS 6. století př. l. – 2. století př. l.
1. Konfucianismus
Konfucius, Kchung-fu-c´ (Mistr z rodu Kchung)
pravděpodobně nejvlivnější ze všech filozofů, ministr spravedlnosti, učitel
551 př. l. – 479/8 př. l.
„Netrapme se tím, že nemáme žádný úřad, nýbrž starejme se, abychom byli schopni jej zastávat. Netrapme se tím, že nejsme slavní, nýbrž snažme se, abychom byli hodni slávy.“
(Konfucius)
-
vypracoval vlastní filozofii:
-
Jaro a podzim – kronika rodného státu
-
Zápisy o ritech – předpisy etiky, mravů a zvyků
-
shromáždil nejstarší podání čínské kultury
-
Kniha proměn
-
Kniha písní
-
Kniha listin
-
knihy jeho žáků o něm a jeho nauce: Rozpravy, Veliké učení, Nauka o středu, Menciova kniha → „Devět klasických knih“ – základ pro konfuciánské tradice
Konfuciova filozofie
-
příklon k člověku a praktickému životu (nehledali pralátku, pouze správné myšlení a chování → životní styl)
-
snažil se svoje žáky neustálým ovlivňováním přivést k samostatnému a správnému myšlení
-
k tradovanému čínskému náboženství s uctíváním Nebes (neosobně myšlená moc – neteistické) a duchů zemřelých se stavěl kladně
-
na prvním místě stojí blaho lidu → jeho nauka je sbírkou zásad chování a mravních příkazů (důležitý dobrý stát a spokojení lidé) →
-
Konfuciův ideál člověka: není to asketický světec, ale zralý, svět a člověka znající mudrc (uměřený, přísný, vážný, vážený, uctivý k sobě i jiným, vzorné chování), dobro oplácí dobrem, špatnosti čelí spravedlností → dokáže říct pravdu do očí, nenastavuje druhou tvář
- zkušený, laskavý a příjemný člověk, světaznalý mudrc → REN
-
Konfuciovo pojetí dokonalé ctnosti: „Co sám nechceš, nečiň jiným.“ → JI
REN – souhrn všech ctností člověka (vytrvalý, vnitřně silný, prostý, neusiluje o velké materiální statky, zdrženlivý)
JI – podle Konfucia Spravedlnost – 5 vztahů spravedlnosti: suverén (vládce) a poddaný, starší a mladší bratr, přítel a přítel, otec a syn, manžel a manželka
-
tyto zásady se vztahují na jednotlivce, ale i na společnost (poctivost, vážnost, příkladné chování vládců)
-
Konfuciovy názory reagují na tehdejší dobu (sofistiku) – nesnášel sofisty
„Řeka se rozlila z břehů a v ní se utopil jistý bohatec. Jeho mrtvolu našel rybář. Rodina ji chtěla vykoupit, ale rybář požadoval příliš mnoho peněz. Proto se obrátili na Teng šia. Ten řekl: „Můžete být klidní, nikdo jiný od něj mrtvolu nekoupí.“ I rybář se začal strachovat a i on se obrátil na Teng šia. Teng mu řekl: „Buď klidný, jinde kupovat nemohou.“