Gottfried Wilhelm Leibniz
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(nauka o předzjednané harmonii – bohem předem stanovené)
Teodicea – skutečnost zla ve světě
bůh stvořil nejlepší z možných světů, protože by jinak nemohl být vševědoucí, všemohoucí a neskonale dobrý
stejně jako Augustin říká, že člověk má možnost volby (vybrat si mezi dobrem a zlem)
rozlišuje 3 druhy zla:
metafyzické – tkví v konečnosti našeho světa (lidé umírají)
fyzické – utrpení a bolest všeho druhu (stvořené bytosti mohou být pouze nedokonalé) - fyzická bolest
morální – stvořená ve své nedokonalosti chybovat a hřešit – dar svobody (plyne ze špatného rozhodnutí)
Hodnocení
v jeho práci jsou rozpory plynoucí jednak z neuspořádanosti a nesystémovosti jeho myšlenek (k čemuž přispělo i to, že nevyučoval na univerzitě) a jednak z toho, že se v něm kříží přijímání zakořeněných náboženských přesvědčení a zároveň uznání nového přírodovědného poznání
jeho síla spočívá v tom, že se snažil sjednotit a spojit to, co se zdánlivě vylučovalo – boha a matematiku, božské a lidské...
nezávisle na Newtonovi objevil diferenciální a integrální počet – čímž vyvrátil aporie – důkazy Eleatů o neexistenci pohybu
vynalezl počítací stroj, stavěl mlýny, pekárny...
snažil se sjednotit katolíky a protestanty
snažil se vytvořit teorii univerzálního vědeckého jazyka, umožňujícího zredukovat všechny filozofické problémy na čísla (pravděpodobně něco, jako jsou dnes programovací jazyky)
po analýze či operacích analytického charakteru (rozdělení na části) měla následovat syntéza (sloučení v celek), Leibnizovým cílem bylo vytvoření obecné vědy, jež by byla základnou pro všechny jednotlivé vědy, ale i novou metafyzikou
protože veřejně nepřednášel a svůj systém systematicky nevyložil, nenechal po sobě žádnou filozofickou školu ve vlastním slova smyslu, o sjednocení a systematizaci jeho myšlenek se Christian Wolff (1679-1754); tzv. leibnizovsko-wolffovský systém byl základem německé filozofie 18. století až po dobu Kantovu
Předpoklady filozofie a filozofování
filozofie v 17. století se na evropské pevnině vyznačuje relativní jednotností a plynulostí vývoje, v této době se doopravdy osamostatňuje z područí teologie
odmítají rozvíjet středověkou filozofii a chtějí filozofii postavit na nových základech
podle důrazu na metodu hovoříme o evropském racionalismu a anglickém empirismu (učení se základním a jediným zdrojem poznání, který nám zprostředkují vnější a vnitřní smysly Francis Bacon)
ideálem veškerého poznání se stává matematika – snaha založit veškeré vědění, hlavně filozofii, na obdobném systému neotřesitelných důkazů; významní filozofové jsou většinou sami vynikajícími matematiky (Descartes – zakladatel analytické geometrie, Leibniz a Newton – nezávisle na sobě integrální počet, Pascal)
na vrcholu jejich systémů stojí bůh
vrcholem tohoto období jsou 3 filozofické systémy: Descartes, Leibniz a Spinosa