Hlavní filozofické směry ve 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- život je strast x není to o askezi; za něčím se honíme, a když toho nedosáhneme, čeká nás smutek x když toho dosáhneme, zjistíme, že se nic tak nezmění
9. Od novopozitivismu k analytické filozofii
-
novopozitivismem se označuje filozofická škola, jejíž představitelé náležejí do doby od konce 19. století do zhruba poloviny 20. století, bývá též nazývána „logický pozitivismus“ či „logický empirismus“
- filozofie, aby měla nějaký smysl, musí utřiďovat fakta
- zabývá se vztahem mezi rozumem a tím, jak člověk myslí a co říká
Ernst Mach (1838-1916)
cílem všech pojmů a zákonů je ekonomie myšlení, úsporné omezení množství představ pomocí shrnutí stejné zkušenosti (vše, co říkáme, by mělo mít jeden cíl)
úloha přírodní vědy, ba každé vědy, je omezena na spolehlivý, přesný a v sobě co možná bezrozporný popis pozorovaných fenoménů (přírodní filozofie má shrnout pojmy, filozofie jako taková má shrnout to, co víme, abychom se vyjadřovali přesně a srozumitelně)
Bertrand Arthur Wiliam Russel (1872-1970)
jediný skutečně účinný nástroj poznání vidí v přírodovědě, ta by měla být vzorem i pro filozofii, a nikoli morálka nebo náboženství
Vídeňský kruh
Otto Neurath (1882-1945)
Rudolf Carnap (1891-1970)
je nutno odsunout všechno zdánlivé vědění tradovaných filozofických systémů a učinit nový počátek, jehož centrem bude logika, která má ve filozofii převzít stejnou roli, jako má ve fyzice matematika
- filozofie má utřiďovat myšlenky přírodních věd a být systematická jako přírodní vědy
úlohou filozofie je „hledat smysl tvrzení a tázání“ – chce se, aby člověk promyslel, co chce říct a jak to chce říct
Filozofická práce je činnost, jejímž výsledkem je, že se stanou jasnými věty a jejich vzájemné logické vztahy: přitom se odlišují smysluplné věty od nesmysluplných, smysluplná věta je taková, kdy má výpověď smysl pouze tehdy, „lze-li uvést okolnosti, za nichž je pravdivá nebo nepravdivá“
- snaží se nepoužívat nesmysluplné věty
Vídeňská škola vypracovala symbolickou logiku, obrátila pozornost filozofů k fenoménům jazyka a dospěla na tomto poli k novým poznatkům, filozofii má být vyhrazen vlastní, sice omezený, ale bezpečně definovaný obor bádání: filozofie má pomáhat všem vědám v rozvíjení precizního logicky nenapadnutelného jazyka a v tvoření přesných pojmů, myslitelům této školy jde vždy o problém poznání, a to poznání odůvodnitelného, „objektivně“ jistého, sdělitelného a zkušeností dokazatelného
- filozofie se má zabývat jazykem; má vytvořit takový jazyk, aby pomohla všem dalším vědám, je logicky dokonalý
Ludwig Wittgenstein (1889 - 1951)