Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Komunikace a sociální procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (14.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOMUNIKACE, KONFLIKT

  • způsob dorozumívání, sdělování a přijímání informací, myšlenek, emocí,...

  • nejen u lidí, ale i u živočichů (např. včely, delfíni)

  • základním prostředkem lidské komunikace je ŘEČ

  • komunikace může být bezprostřední (tváří v tvář) i na dálku (telefonování, SMS,...)

  • komunikace má 2 roviny:

  • tematickou / obsahovou

  • interpretační / vyjádření

  • mluvčí by měli dbát na obsah, vhodnost, slušnost nebo srozumitelnost

Složky komunikace:

  • komunikátor – osoba, od které sdělení vychází (např. učitel)

  • komunikant – osoba, která sdělení přijímá (např. žák)

  • komuniké – obsah sdělení

  • účinek – reakce, kterou sdělení vyvolá (radost, smích, smutek …)

Faktory ovlivňující komunikaci:

  • vztah mezi komunikátorem a komunikantem (věk - starší X mladší, podřízený X nadřízený, přátelé …) → rozhoduje také sympatie X antipatie

  • z hlediska monologu – intonace, síla hlasu, řečnické otázky …

Druhy komunikace:

  • Verbální

  • založena na slovech – komunikace slovem (mluvená) nebo písmem (psaná)

  • základní formou mluvené komunikace je rozhovor

  • výhody mluvené – rychlejší, s okamžitou reakcí, případné vysvětlení nedorozumění

  • nevýhody psané – nutnost přesného vyjadřování, znalost gramatiky, stylistiky

  • Neverbální

  • dorozumívání beze slov, na komunikaci se podílí až z 80%

  • mezi neverbální projevy, které posilují význam toho, co říkáme, patří:

  • mimika - činnost obličejových svalů – úsměv, pláč

  • gesta - činnost celého těla, hlavně horních končetin, i postoj, držení těla

  • symboly - dopravní značky, značka WC, smajlíky

  • haptika - vzájemné dotyky, často si je neuvědomujeme

  • proxemika - vzdálenost mezi komunikujícími

Další rozdělení komunikace:

  • podle průběhu komunikace:

  • oboustranná – dialog: diskutující si navzájem vyměňují informace, přesvědčují se, reagují na sebe, je obohacena o prvky interakce

  • jednostranná – monolog: udělovatel nemá průběžnou reakci; musí užívat přesný a jednoznačný jazyk a slova, která všichni znají; ovlivňuje ho hlasitost, artikulace, pokládání řečnických otázek, oční kontakt

  • podle vztahů komunikátora a komunikanta:

  • harmonická: oba dospívají během komunikace k souladu; jejich potřeby harmonizují

  • konfliktní: dochází k rozepřím, situace se vyostřuje, může dojít k rozpadu vztahu, k fyzické konfrontaci

  • podle úrovně komunikace:

  • Meziosobní: probíhá mezi jedinci, je to nejstarší a základní typ

  • Skupinová: probíhá na úrovni skupin, vytváří složitější sociální sítě (třída a učitel, třídy mezi sebou, studentská a učitelská obec mezi sebou)

  • Masová: hromadné sdělování informací prostřednictvím masových médií

KONFLIKTY

  • nedílná součást života, vyskytují se v každém společenství

  • mohou být:

Témata, do kterých materiál patří