Komunikace a sociální procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KOMUNIKACE, KONFLIKT
-
způsob dorozumívání, sdělování a přijímání informací, myšlenek, emocí,...
-
nejen u lidí, ale i u živočichů (např. včely, delfíni)
-
základním prostředkem lidské komunikace je ŘEČ
-
komunikace může být bezprostřední (tváří v tvář) i na dálku (telefonování, SMS,...)
-
komunikace má 2 roviny:
-
tematickou / obsahovou
-
interpretační / vyjádření
-
mluvčí by měli dbát na obsah, vhodnost, slušnost nebo srozumitelnost
Složky komunikace:
-
komunikátor – osoba, od které sdělení vychází (např. učitel)
-
komunikant – osoba, která sdělení přijímá (např. žák)
-
komuniké – obsah sdělení
-
účinek – reakce, kterou sdělení vyvolá (radost, smích, smutek …)
Faktory ovlivňující komunikaci:
-
vztah mezi komunikátorem a komunikantem (věk - starší X mladší, podřízený X nadřízený, přátelé …) → rozhoduje také sympatie X antipatie
-
z hlediska monologu – intonace, síla hlasu, řečnické otázky …
Druhy komunikace:
-
Verbální
-
založena na slovech – komunikace slovem (mluvená) nebo písmem (psaná)
-
základní formou mluvené komunikace je rozhovor
-
výhody mluvené – rychlejší, s okamžitou reakcí, případné vysvětlení nedorozumění
-
nevýhody psané – nutnost přesného vyjadřování, znalost gramatiky, stylistiky
-
Neverbální
-
dorozumívání beze slov, na komunikaci se podílí až z 80%
-
mezi neverbální projevy, které posilují význam toho, co říkáme, patří:
-
mimika - činnost obličejových svalů – úsměv, pláč
-
gesta - činnost celého těla, hlavně horních končetin, i postoj, držení těla
-
symboly - dopravní značky, značka WC, smajlíky
-
haptika - vzájemné dotyky, často si je neuvědomujeme
-
proxemika - vzdálenost mezi komunikujícími
Další rozdělení komunikace:
-
podle průběhu komunikace:
-
oboustranná – dialog: diskutující si navzájem vyměňují informace, přesvědčují se, reagují na sebe, je obohacena o prvky interakce
-
jednostranná – monolog: udělovatel nemá průběžnou reakci; musí užívat přesný a jednoznačný jazyk a slova, která všichni znají; ovlivňuje ho hlasitost, artikulace, pokládání řečnických otázek, oční kontakt
-
podle vztahů komunikátora a komunikanta:
-
harmonická: oba dospívají během komunikace k souladu; jejich potřeby harmonizují
-
konfliktní: dochází k rozepřím, situace se vyostřuje, může dojít k rozpadu vztahu, k fyzické konfrontaci
-
podle úrovně komunikace:
-
Meziosobní: probíhá mezi jedinci, je to nejstarší a základní typ
-
Skupinová: probíhá na úrovni skupin, vytváří složitější sociální sítě (třída a učitel, třídy mezi sebou, studentská a učitelská obec mezi sebou)
-
Masová: hromadné sdělování informací prostřednictvím masových médií
KONFLIKTY
-
nedílná součást života, vyskytují se v každém společenství
-
mohou být: