Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Komunikace a sociální procesy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (14.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

funkční - přispívají k rozvoji civilizace, motivují – soutěž je ritualizovaným konfliktem

dysfunkční - likvidace vytvořených hodnot, zabíjení

  • řada konfliktů obsahuje obě stránky (např. zrychlený rozvoj techniky za války)

  • vnímání konfliktu je subjektivní, obvykle se obě strany domnívají, že jsou v právu

  • během konfliktu příbývajínegativní emoce, přesvědčení o vlastní pravdě a neochota přijmout stanovisko soupeře

Základní druhy konfliktů:

vnější (= interpersonální) - člověk se dostává do sporu s okolním světem a prostředím

vnitřní (= intrapersonální) - uvnitř každého jedince - méně závažné, dokážeme vyřešit sami,

vnitřně-vnější = vnitřní boj a navíc boj s okolím

Zdroje konfliktů:

vnější prostředí - objektivní podmínky

vnitřní - povahově - charakterové vlastnosti - konfliktní lidé - vrozený sklon ke konfliktům

rodina - vliv výchovy

psychické a fyzické předpoklady - menší vzrůst - posměch - komplex

Zvládání konfliktu:

  • konfliktu jako rozporu nelze zabránit, lze však předcházet jeho vyhrocení a násilnému řešení

  • zásadní je konflikty pozitivně řešit a nacházet přijatelný kompromis

  • zavírání očí před konfliktem vede často k nezvladatelnému výbuchu

  • žádný konflikt se neobejde bez emocí, ale pokud je dokážeme pojmenovat, vysvětlit a utlumit, zvýšíme tím šanci na jeho vyřešení

  • měli bychom se pokusit pochopit stanovisko a potřeby druhé strany (empatie)

  • dlouhodobé neřešení konfliktu může vést k FRUSTRACI - vzniká dlouhodobým neuspokojováním potřeb (doprovázeno depresemi)

3 základní typy chování v konfliktní situaci:

  • konfrontace – účastníci konfliktu na sebe útočí, chtějí „zvítězit“, nezajímá je názor a potřeby druhých

  • únik, popření – účastníci konfliktu se tváří, že konflikt neexistuje, a neřeší jej, hrozí opakování konfliktní situace, negativní emoce si vybíjíme jinde

  • řešení problému – účastníci konfliktu se snaží společně řešit a odstranit je bez vzájemného napadání

SOCIÁLNÍ PROCESY – PRACOVNÍ PROCES, KULTURA

  • série vzájemného působení lidí na sebe nebo série jevů, které mění vztahy mezi lidmi (tedy mezi jednotlivými součástmi pospolitosti)

  • vzájemné působení lidí na sebe se nazývá interakce (přímá X nepřímá), např. socializace, resocializace, výchova, práce, kultura,...

Pracovní proces

  • činnost, při které dochází ke vzniku výrobků nebo služeb

  • práce - činnost, jejímž nositelem je člověk a její cenou je mzda → určuje sociální postavení

  • trh práce: charakterizován nabídkou práce, poptávkou po ní

Spokojenost pracovníků v pracovním procesu

  • pro dosažení stanovených cílů podniku je potřeba, aby byli pracovníci spokojeni a motivováni k pracovní činnosti

  • spoko zaměstnanci = lepší výsledky = spoko vedení podniku

  • faktory ovlivňující spokojenost:

Témata, do kterých materiál patří