Komunikace a sociální procesy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
funkční - přispívají k rozvoji civilizace, motivují – soutěž je ritualizovaným konfliktem
dysfunkční - likvidace vytvořených hodnot, zabíjení
-
řada konfliktů obsahuje obě stránky (např. zrychlený rozvoj techniky za války)
-
vnímání konfliktu je subjektivní, obvykle se obě strany domnívají, že jsou v právu
-
během konfliktu příbývajínegativní emoce, přesvědčení o vlastní pravdě a neochota přijmout stanovisko soupeře
Základní druhy konfliktů:
vnější (= interpersonální) - člověk se dostává do sporu s okolním světem a prostředím
vnitřní (= intrapersonální) - uvnitř každého jedince - méně závažné, dokážeme vyřešit sami,
vnitřně-vnější = vnitřní boj a navíc boj s okolím
Zdroje konfliktů:
vnější prostředí - objektivní podmínky
vnitřní - povahově - charakterové vlastnosti - konfliktní lidé - vrozený sklon ke konfliktům
rodina - vliv výchovy
psychické a fyzické předpoklady - menší vzrůst - posměch - komplex
Zvládání konfliktu:
-
konfliktu jako rozporu nelze zabránit, lze však předcházet jeho vyhrocení a násilnému řešení
-
zásadní je konflikty pozitivně řešit a nacházet přijatelný kompromis
-
zavírání očí před konfliktem vede často k nezvladatelnému výbuchu
-
žádný konflikt se neobejde bez emocí, ale pokud je dokážeme pojmenovat, vysvětlit a utlumit, zvýšíme tím šanci na jeho vyřešení
-
měli bychom se pokusit pochopit stanovisko a potřeby druhé strany (empatie)
-
dlouhodobé neřešení konfliktu může vést k FRUSTRACI - vzniká dlouhodobým neuspokojováním potřeb (doprovázeno depresemi)
3 základní typy chování v konfliktní situaci:
-
konfrontace – účastníci konfliktu na sebe útočí, chtějí „zvítězit“, nezajímá je názor a potřeby druhých
-
únik, popření – účastníci konfliktu se tváří, že konflikt neexistuje, a neřeší jej, hrozí opakování konfliktní situace, negativní emoce si vybíjíme jinde
-
řešení problému – účastníci konfliktu se snaží společně řešit a odstranit je bez vzájemného napadání
SOCIÁLNÍ PROCESY – PRACOVNÍ PROCES, KULTURA
-
série vzájemného působení lidí na sebe nebo série jevů, které mění vztahy mezi lidmi (tedy mezi jednotlivými součástmi pospolitosti)
-
vzájemné působení lidí na sebe se nazývá interakce (přímá X nepřímá), např. socializace, resocializace, výchova, práce, kultura,...
Pracovní proces
-
činnost, při které dochází ke vzniku výrobků nebo služeb
-
práce - činnost, jejímž nositelem je člověk a její cenou je mzda → určuje sociální postavení
-
trh práce: charakterizován nabídkou práce, poptávkou po ní
Spokojenost pracovníků v pracovním procesu
-
pro dosažení stanovených cílů podniku je potřeba, aby byli pracovníci spokojeni a motivováni k pracovní činnosti
-
spoko zaměstnanci = lepší výsledky = spoko vedení podniku
-
faktory ovlivňující spokojenost: