Právo NSZ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
4. rozhodnutí Ústavního soudu - vykonatelná rozhodnutí ÚS jsou závazná pro všechny orgány a osoby;
pramenem práva je ovšem pouze výroková část rozhodnutí, jelikož rozhoduje jako „negativní
zákonodárce“ (ruší či mění zákon nebo podzákonný právní předpis); odůvodnění rozhodnutí není nikdy
pramenem !
5. zákony, které se týkají úpravy činnosti ústavních orgánů, ústavních práv a svobod občanů, státního
občanství, postavení cizinců apod.
6. zákony podle čl. 112. odst. 3, které byly přijaty jako ústavní zákony v době federace, ale pozbyly tímto
právním ustanovením právní sílu ústavních zákonů a staly se běžnými zákony
7. zákony, jejichž vydání Ústava předpokládá (volební zákony, jednací řády atd.)
8. za prameny lze v určitém smyslu považovat i zákonná opatření Senátu podle čl. 33 Ústavy - První
zákonná opatření přijal Senát v roce 2013, týkala se daní, veřejných zakázek a zdravotního pojištění.
9. rozhodnutí prezidenta republiky - v minulosti k nim patřily dekrety prezidenta Beneše (nález ÚS č.
55/1995 Sb.- kauza Dreithaler: podle článku 112 Ústavy ČR mají ke dni účinnosti této Ústavy jen sílu
zákona), v současnosti jsou pramenem práva např. rozhodnutí o vyhlášení amnestie
Ústava a Listina základních práv a svobod jsou jako součást ústavního pořádku ČR označeny výslovně
(přímo).
Ústava ČR zavedla s účinností od 1.1.1993 termín „ústavní pořádek“, který používá v čl. 3 a v čl.
112 . Tím byl vyjádřen fakt, že vedle vlastní Ústavy ČR (ústavní zákon ČNR 1/1993) existují v právním
řádu ČR i další ústavní zákony, které stojí vedle Ústavy. Ústavní pořádek ČR je tak pojímán jako
neuzavřený soubor všech platných ústavních zákonů, jež dohromady tvoří ústavu ČR v širším smyslu.
V současné době máme 26 ústavních zákonů.