Právo NSZ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Termín „ústavní pořádek“ je termínem pr. řádu ČR – jinde ve světě se zřejmě neobjevuje a ani by mu
nerozuměli, a to ani ve státech s polylegální ústavou. Může to být i tím, že ani kategorie „ústavních
zákonů“ není celospolečensky rozšířena a vyskytuje se jen v některých státech.
Zřejmě vhodnější by bylo, kdyby Ústava ČR použila místo termínu „ústavní pořádek“ termín „ústavní
řád“, jež byl a je chápán právě jako soubor ústavních zákonů.
V historii se už jednou objevil termín „pořádek“ v ústavním dekretu prezidenta republiky č. 11/1944
Úř. věst. čsl., o obnovení právního pořádku; zde „právní pořádek“ znamenal obnovení systému
práva, ve kterém panoval po přechodu od R-U chaos, jelikož zde fakticky současně platilo více
rozdílných právních řádů tzn. „právní pořádek“ = náprava „právního nepořádku“ na území ČS tím, že
bude zaveden úplně nový právní systém.
Nyní by mohlo vyplývat, že „ústavní pořádek“ je také nápravou ústavního nepořádku a nutností vytvořit
nový ústavní systém, což ale není pravda ! Nová Ústava ČR totiž neobsahovala úplně nové normy, ale
plno zákonů, které byly vytvořeny ještě před vytvořením Ústavy ČR.
III. Listina základních práv a svobod
Základní práva a svobody
vznikaly společenským konsensem
preambule Listiny chápe práva v ní obsažená jako přirozená práva („… uznávajíc neporušitelnost
přirozených práv člověka, práv občana…“), významově suprapozitivní, tj. vždy mají být respektována
státem
název Listina základních práv a svobod značí, že všechna práva a svobody v ní obsažena lze považovat
za základní X neexistuje jednoznačný výklad, ale pojem „základní“ značí, že se nejedná o všechna
práva a svobody, jimž právní řád ČR poskytuje ochranu, ale může jít buď o práva a svobody, které jsou
nejvýznamnější nebo o ty, které představují základ (jsou zdrojem) pro práva a svobody další