Právo NSZ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Jiným případem jsou nenaplněná ustanovení ústavy a mezery v ústavě. Ústava by měla založit
způsob řešení všech předvídatelných vztahů mezi ústavními orgány. Mezery mohou vznikat
legislativním opomenutím nebo tím, že předpokládané přijetí dalších ústavních předpisů se neuskuteční,
nebo se nenaplní schválený ústavní text, nebo se neustaví ústavní orgány v ústavě předvídané (např. v
ústavní listině 1920 se předpokládalo vytvoření autonomie Podkarpatské Rusi, ÚS předpokládaný
ústavním zákonem o československé federaci se do r.1991 neustavil, Prozatimní Senát předpokládaný v
Ústavě ČR nebyl nikdy vytvořen)
V případě, že parlament nebo jiný ústavou výlučně zmocněný orgán nemůže v ústavou nepředvídané
situaci ústavní mezeru zaplnit, může vzniknout stav ústavní nouze - v tomto stavu chybí kompetence k
řešení ústavní situace pro ústavní orgány
př. stav ústavní nouze vznikl pro Československo v době 2. světové války, kdy nemohlo být svoláno
NS, aby přijalo zákony k řízení odporu proti Německu a zvolilo ústavně předepsaným způsobem
prezidenta republiky
Státní právo
někdy se vykládají základní právní vztahy ve státě v právním oboru nazvaném státní právo
⇒ klade důraz nikoli na právní předpisy, ale na samotnou organizaci, postavení a fungování státu
státní právo se zpravidla vymezuje jako soustava právních pravidel vztahujících se k orgánům státní
moci, k příslušnosti a funkcím orgánů státní moci a povinnostem občanů vůči státní moci
na území ČR se do r. 1948 užívalo označení obojí - ústavní i státní právo
po r. 1948 spíše pojem státní právo - nastolení komunistické moci s sebou přineslo zdůraznění role státu
a potlačení osobních a politických práv občanů